Välkommen hit till min blogg



torsdag 4 mars 2010

Så gräs…ligt

Eftersom att jag gillar gräs och mycket av gräsen jag hade i min gamla inte överlevde eller är kvar i min gamla så har jag sått lite nytt även i år. Två av gräsen har jag beställt från Garden North en fröfirma från Canada som har måånga perenner man bara vill ha, sen så förpackas dom i fuktig sand dom som är färskgroende. En fröfirma jag rekommenderar varmt!! Jag använder mig av gräs både i rabatter och som solitärer i stenmjölet. Dom här har grott hittills för mig, sen har jag nog någon kruka i kylskåpet också som inte grott än bland annat lite carex.


Andropogon gerardii, Kalkonfot heter det på engelska. Jag sådde den 13.2 ytligt eftersom dom är ljusgroende, sa täck inte fröna, jag satt dom under lysröret och dom började gro den 22.2.



Spodiopogon sibiricu. Har inget svenskt namn, men är ett gräs som kallas Sibirien Frost Grass .. frostgräs .. låter väl spännande??? Dom sådde jag också 13.2 ytligt och dom började  gro 20.2.





Milium effusum "Aureum" Gulbladig hässlebrodd. En till jag sådde 13,2 och naturligtvis ytligt som dom flesta gräs gror, den här grodde den 26,2

Och det är hit jag tänkt att nån ska få flytta då dom blir vuxna



9 kommentarer:

  1. Helt rätt Berit, gräs är SÅ snyggt i grus. Jag sådde ett gräs carex pendula för några år sedan. Det kom så fint och var riktigt vackert tyckte jag men....... tydligen är det inte C. pendula så jag undrar fortfarande vad det är:)) Det är snyggt men tyvärr lite för mycket "ogräsvarning" (frösådder) Hoppas du har bättre tur med dina sådder. Ha det gott/Mone

    SvaraRadera
  2. jaaa.. carex pendula ger många frösådder :)fick en massa av en kompis ifjol ...

    SvaraRadera
  3. Den gula hässelbrodden känner jag till och tycker om. De andra du berättar om är helt 'nya' för mig.
    Hässelbrodden med sin gula färg lyser verligen upp i vårrabatterna.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Så snyggt det är med gräs i gruset.... Blir så sugen! Undrar om det finns några snygga, lite högre gräs, som tål blåst, som går o direktså?
    Eftersom det blir `ogräs-sådder´ så borde väl det funka? Har inte möjlighet o förkultivera under ljus.

    Ha´t himla gôrgôtt i solen (som jag hoppas skiner även hos dig)
    Nina

    SvaraRadera
  5. Så fint du har det redan nu och det kommer säkert att bli ännu finare med de nya spännande gräsen!
    Fick idag fröer från dig. tack. Ett särskilt tack för alla 'bonusfröer', de flesta hade jag inte innan!
    Ha en riktigt go' dag! Jag antar att du också har sol, så gå ut och njut, det ska jag göra nu.
    /Christina

    SvaraRadera
  6. jo det är snyggt med gräs:)ja dom är nya för mig också fast Andropogon gerardii har jag haft förr men en namnsort den hette Anropogon gerardi "Big Bluestem".den andra Spodiopogon sibiricu gillade jag bara för att det kallades frostgräs:)) ska bli kul och se hur det överlever här....

    SvaraRadera
  7. Jag har Andropogonet och en art av Spodiopogon också, kommer inte ihåg artnamnet nu, båda är jättesnygga och växer bra, inga ogräsproblem.

    SvaraRadera
  8. Oj, här växer det så det knakar:)Spännande tips, den kanadensiska fröfirma kanske man skulle testa nästa gång.

    Trevlig söndag

    Rebecca

    SvaraRadera
  9. jo Garden North är en mycket bra firma, har alltid varit nöjd med deras frö , sen så har dom bra grobarhet...
    va bra att vata det om gräsen att dom inte blir ogräs,annett

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit