Välkommen hit till min blogg



fredag 9 juli 2010

Häckränsning och en tur med kameran

Jag har fortfarande inte fått ordning på inläggningssidan och får använda den gamla versionen, såg att bilderna inte blir klickbara om man flyttar dom (tack Irene var in och läste hos dig)så nu la jag in alla på en rad och skriver mellan.Hoppas det funkar!!

Jag har börjat med ett projekt jag gruvat för läänge, ränsa upp den nerklippta häcken.Det är ingen barnlek att göra det men oj så välbehövligt.Jag har väl suttit där i många timmar redan och inte har jag kommit långt inte.Igår kväll kom jag på ett nytt verktyg till att ränsa med, en skruvmejsel, helt perfekt man skadar inte rötterna på ogräset och det är lättare att komma åt ogräset mellan stammarna.Sen då jag är klar ska jag ge mig själv en belöning, jag ska få göra en ny rabatt:) Jag har några buskar vid uppfarten som behöver grävas runt så jag slipper köra in med gräsklipparen mellan dom , och vet ni vad, det blir nog liite större än var buskarna står så att en och annan perenn ryms:)



Men en fotorunda har jag hunnit med iallafall . Ibland så blir det bra kombinationer utan man tänker på det.Här är det först en Bronsrodgersia(Rodgersia podophylla),Trebladsspirea (Gillenia trifoliata) och
Segerlök (Allium victoialis).

Här är det Blå bergvallmo ( Meconopsis betonicifolia) och Blå Nunneört 'Craigton blue' (Corydalis elata x flexuosa 'Craigton') som färgerna tar upp varandra.




En annan som börjat blomma hos mig nu är en stor sol, Trollius x cultorum 'Prichard´s giant' en smörbollshybrid som blir hos mig ca 60 cm hög trivs hos i solen.



I år har jag fått tag på denna sötnos, en vit Tolvgudablomma, Dodecatheon dentatum. Den blir ca 30 cm hög ,vill ha halvskugga och fuktigt.


Detta är en helbladig clematis ,Clematis integrifolia som jag tyvärr har glömt sortnamnet på ska vara ett tjejnamn iallafall. Dom behöver lite stöd hos mig så jag har en ring runt den , den blir ca 50-60 cm hög . Clematis gillar att ha skugga på fötterna men solen ska lysa på grenarna.



Oj om ni skulle få känna på doften på denna Dianthus ´Pink Annet' tyvärr har jag inget efternamn på denna dianthus men skulle tro att den tillhör gratianopolitanus släkten, den luktar helt underbart!!


Sen så är jag förtjust i bladväxter och dessa 3 olika älggräsen har jag i min ägo.Där 2 är från Finland och en från Norge:)Gemensamt för Älggräsen är att
dom vill stå i halvskugga.

Den första är en från Norge, den har hittats där och är namnad av hon som hittade den.Det heter Filipendura multijuga 'Hjordis' den som hittade det hette Hjördis Åkre, eller kanske rättare sagt det var på hennes plantskola man spårade den till men tyvärr så var hon död då så man vet inte var ursprunget är.

Den blommar med rosa blommor blir ca 40 cm högt , har ett helt underbart bladverk med den röda nerven.


Sen kommer vi till mina finländare. jag kallar dom så eftersom bägge två är inköpta i finland:)

Den första är ett variegerat Älggräs, Filpendula ulmaria variegata.Den kan bli ca 60-70 cm högt och blommar med krämvita blommor.



Det sista älggräsen som jag har och det minsta än så länge för det inhandlades nu då jag var på Särkän. Jag hade det i min förra trädgård och glömde ta det så det har varit saknat.Det är ett gulbladigt Älggräs, Filipendula ulmaria 'Aurea'. Den blommar också med vita blommor och blir ca 70 cm högt.




4 kommentarer:

  1. Härligt Berit, klart att du ska belöna dig med en ny rabatt:)) Underbara bilder. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Hej Berit, min krukodlade Cypripedium som jag pollinerade den 16 maj har frökapslar som är färdiga att skörda nu. Har just färdigställt en sats odlingsmedium. Vi får se om det lyckas. Det är ju lite knepigt med orkidéer.
    Och så tar de ju så lång tid på sig.
    Hälsningar från grannen.

    SvaraRadera
  3. lyckades du med orkidee sådderna?

    SvaraRadera
  4. Vi får se framöver. Nu ska de först stå mörkt och svalt i ungefär 10 veckor.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit