Välkommen hit till min blogg



måndag 19 juli 2010

Svart Krollilja och andra krolliljor.

Jag älskar liljor av alla det slag, men kanske mest krolliljor just för deras bakåt krullade kronblad. I folkmun kallas dom ju turkmössor,kanske för att martagon betyder turbanliknande. Dom gillar egentligen halvskugga men jag har mina i sol och det funkar det med.
Nu har min svarta Krollilja börjat blomma. Den heter ju inte det längre utan Brun krollilja,Lilium martagon var.cattaniae, varför vet jag inte för jag tycker den är mera åt vinröda hållet än brun.

en närbild på blomman

Jag har även en mörkrosa krollilja som heter Lilium martagon 'Burgundy'

närbild på blomman till den



sen så har jag ett bestånd av vita krolliljor ,Lilium matagon var. album



närbild på den vita



och även den rosa krollilja, Lilium martagon finns hos mig


3 kommentarer:

  1. De är helt fantastiskt vackra:) Önskar att mina bildar stora bestånd så småningom. Den svarta/bruna har jag inte tyvärr ännu men den som väntar på något gott...... Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. SÅÅ vackra, särskilt den mörka!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Här har jag aldrig varit innan =)
    Vad vacker den vita va! Jag har aldrig sätt den sorten innan. Jag ska skriva upp namnet och försöka fåtag i några. Min trädgård innehåller mycket vitt =)
    /Sabina

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit