Välkommen hit till min blogg



onsdag 21 juli 2010

Vad jag ser..

Ja det kan man undra?För inte ser man mycket av häcken i detta ogräs.Men det är här jag sitter på kvällarna och rensar, i häcken. Påklädd med långbyxor och långärmad tröja, så att jag inte ska bli så riven.Just idag har jag tagit ledigt från häcken, jag hade tur det regnade.Jag kom iallafall igårkväll halvvägs, så nu är det bara en sida till att göra..YES!!! Jag börjar då se ett slut på detta helt idiotiska projekt. Men ack så nödvändigt och snyggare blir det fast det är ju samma fula buskar kvar ändå. Idag har min Gula skugglilja, Tricyrtis latifolia börjat blomma, det är en som man måste gå nära för att se. Men vilken skönhet det är med alla sina prickar. Den gula skuggliljan är den enda av dom jag provat som överlever här uppe i zon 5. Den blir ca 50 cm hög och vill stå i halvskugga - skugga.

En annan krabat som jag har i skuggrabatten är röd sockblomma, Epimedium rubrum. Faktiskt en blomma som man har mera för bladen än blomman, glömde till och med att kolla när den blomma. Den blir ca 20 cm hög och kan användas som marktäckare , och den vill också ha halvskugga-skugga: Den har ett grunt rotsystem så man ska tänka på den då det blir någon torrperiod och ge den vatten

Ha det gott!

3 kommentarer:

  1. Verkligen en hemsk syn, allt detta i häcken. Det blir bra när det blir klart, såklart! Snart ser du annat att göra...;))

    Så har jag denna morgon lärt att det alltså inte bara finns skugglilja, det finns gul också.
    Har tre, men inte bestämt om jag gillar dem eller inte, än.
    Sockblomman däremot gillas skarpt, underbara blad.

    /Anette

    SvaraRadera
  2. Fy katten vilken jobb Berit, hoppas att du snart är "klar" så att du kan göra sådant som är roligare. Fast å andra sidan är ju resultatet av ett sådant mastodontjobb mer iögonfallande:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Ojoj..vilket jättejobb med häckrensandet! Men sen när allt är klart får du njuta av ett bra jobb! Min skugglilja verkar inte klarat vintern för jag har inte sett den i år..trist!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit