Välkommen hit till min blogg



torsdag 30 december 2010

Dodecatheon dentatum, vit Tolvgudablomma

Eftersom varmvattnet har fryst i mitt hus, kanske inte nu varmvattnet men väl kallvattenröret som går till varmvattenberedaren. Just nu så jobbar två hårfönar på högtryck och jag sitter och väntar och väntar på jag ska få varmvatten. Men under tiden går jag också igenom lite bilder från sommaren. Det känns riktigt bra att göra det och få drömma sig bort till sommaren igen, då allt bara krånglar i huset. Jag har ju fel på värmen också i två rum och får köra elelement där. Detta har min hyresvärd lovat fixa till våren eftersom det inte går att gräva just nu. Men, men vi får se hur det blir med den saken.

I alla fall då man tittar på bilderna så slås jag av att jag har en stor förkärlek till blåa och vita blommor. Det är likadant då jag tittar på frölistor jag väljer sådana färger först, visst har jag andra färger på blommorna också i min trädgård men mina ögon dras alltid till de färgerna och till bladformer. Sen om det står woodland då är jag såld.

Idag så hamnad mina ögon på den vackra Dodecatheon dentatum, vit Tolvgudablomman. Den är ca 10 cm hög, har vita blommor i juni hos mig, den gillar att stå i halvskugga och vill ha fuktig jord,(en woodlandväxt)

Naturlig utbredning . V Kanada - NV USA

Frösådd: stratifieras

Ha det gott!!

4 kommentarer:

  1. Den är så bedårande den vita.
    Jag hoppas min kommer i år igen men är osäker då bladrosetten försvan efter blomningen.
    Jag föredrar den vita framför den rosa om jag skall vara älrlig.
    Jag gillar nog alla färger på blommor... nästan.

    SvaraRadera
  2. Jo den är vacker Berit, mycket vacker. Jag har nog ingen favoritfärg tror jag, jag faller ofta handlöst för helheten hos en växt. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. jag är nog som du , söker vita blommor när jag skall fröså eller köpa. Av någon anledning så har jag det i tankarna, jag upplever att det vita lyser upp och speciellt när det är skymmning så synd de väl i trädgården.
    Jag har frösått tolvgudablommorna och har tre sorter. De är ju väldigt tacksamma för de blommar ju så länge.

    Önskar dig en riktigt fin fortsättning på det gamla året och ett riktigt GOTT NYTT ÅR:

    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  4. Linda den kan vissna ner bladrosetten efter blomning, så den kommer säker tilbaka nästa år:)
    Gunilla, jag önskar dig också ett gott slut och ett suveränt nytt år!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit