Välkommen hit till min blogg



torsdag 25 augusti 2011

Latmans rabatten


Sen jag flyttat hit och börjat gräva så har jag satt alla grästorvor som jag grävt upp (en hel del)i slänten för att plana ut min gräsmatta efter som den nedre delen är en lite sänka och det står vatten där på våren. Jag har aldrig haft planer på att göra en rabatt där utan tanken har hela tiden att jag inte ska ha någon rabatt där, tills en kompis kom och vi började diskutera lite om hur jag skulle kunna göra mera rum i trädgården och framför allt hur jag skulle få mindre insyn från gångvägen. Hon hade ett förslag om en rabatt i slänten som jag inte då anammade utan jag tyckte det var som från fel håll att ha en rabatt där. Men så en dag då jag klippte gräsmattan, vilka idéer man får då, så föll polletten ner. Javisst skulle jag ha en rabatt där men inte en rabatt med perenner utan mest buskar, träd och så hade jag några rosor som står alldeles för mörkt som borde flyttas.

Eftersom jag i 4 års tid har satt gräsklipp, kompost och upp och nervända grästorvor där så är det ju rena mumma jorden där redan, men säkert en hel del ogräs. Eftersom det är så många nya grästorvor från mitt grävande i år och det skulle bli problem med att rensa upp och gå igenom jorden så jag gjorde en latmans rabatt där, inte en utan 2 stycken de är inte klara än men det blir väl och risken är väl också att de bli bredare med tiden. Först så planterade jag alla träd, buskar och rosor i torven sen har jag lagt tidningar och på tidningarna har jag lagt jord, nu hoppas jag att detta kan hålla borta ogräset och att jag så småningom har en fin rabatt där. Mellan rabatterna har jag gjort en portal av armeringsmatta men den måste finjusteras och stadgas upp mera. Sen kanske den borde höjas lite också. Ett problem som jag går och grunnar på hur jag ska göra. Jag kanske skippar portalen och bara bygger två skärmar på vardera sida om rabatterna. Tål att tänkas på!!

Här har jag planterat lite träd och börjat lägga ut tidningar med jord på.


Så här ser rabatten ut just nu idag


Min svajiga portal, under portalen har jag tänkt ha bark eller grus har inte riktigt bestämt mig än:)
Solrosorna hade jag inte hjärta av att ta bort för att fåglarna skulle få nått att äta av i höst.De är självsådda från grannens fågelmat.


Så här ser det ut från andra hållet, men idag är den lite längre



Här bor bland annat en variegerad Syrén, Cornus sanguinea 'Compressa'(Skogskornell) ett gullregn, skogstry, ett äppelträd, en lönn, en fläder, en malus jag fick av Kenneth K och en hel del annat också. Rosorna Louise Bugnet, Thérèse Bugnet och Alexander MacKenzie är flyttade dit också och mer rosor ska dit.
 


En annan snygging och en blå sådan som blommar hos mig just nu är Allium sikkimense,Porslinslök.

Den blommar med blå blommor i juli-augusti, är ca 15-20 cm hög och vill ha sol- halvskugga . Den vill stå väldränerat.




även Phloxen har börjat blomma här är det Phlox paniculata 'Laura'


Ha det gott!!

6 kommentarer:

  1. Vad skönt att polletten trillade ner, det där blir jättesnyggt.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Härligt =) ett grävjobb till i år... att du orkar.
    Det kommer gå åt en del växter där, tänk på att du kan ta sticklingar av buskar nu på hösten =).
    Kram Mari

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli kanonbra när det är klart och uppvuxet:) Bra när man preparerat och förberett i flera år utan att veta om det;)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Det kommer nog bli bra med en avskiljande plantering där!
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Vilket projekt! Det blir jättebra, så härligt att ha så mycket yta att plantera på, jag är avundsjuk! /Katarina

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit