Välkommen hit till min blogg



söndag 21 augusti 2011

Minns ni mitt experiment eller konsten att inte gräva...

 Längs min gamla mur så växer det en del träd bland annat ett antal björkar och bredvid växer en stor gran, där ville jag ha en rabatt . Problemet har varit rötter, jag har grävt en bit men insåg att jag nog inte skulle orka gräva hela vägen för det är en biljard rötter där och då blir det tungt att gräva. Så ifjol började jag experimentera lite .

Jag köpte en ny gräsklippare i ifjol med uppsamlare och visste inte riktigt var jag skulle sätta gräsklippet, tanken flög genom huvudet att man kanske kunde kväva ogräset och gräset med att lägga flera lager gräsklipp där i år. Så det sysslar jag med ifjol, att lägga gräsklipp efter muren, varv på varv så att ogräset inte skulle få fäste.

här har jag satt på gräsklipp i flera lager

en dålig bild men den enda jag hade från ifjol på nästan hela rabatten


I år har jag satt på jord och kantskurit rabatten och planterat lite. Och inget ogräs än
som är nått att tala om..Hurra!!!





Tanken var ju att det skulle bli en torparrabatt, men man är ju inte sämre än att man ändrar sig, nu är det en ”rodde rabatt”. Jag köpte lite sticklingar av rhododendron då vi var till Lindhults och en skvattram hos Bürgers och just där jag har planterat de är nog en ganska naturlig plats att ha en lund, under en gran.

 Annat som blommar hos mig nu är

Swertia kingii


Gentiana asclepiadea , Blå Knippgentiana  


Gentiana asclepiadea 'Alba' , Vit Knippgentiana


Lilium 'Spring Pink',en rosa dubbel lilja .

 

och så har min vita lilja som är inköpt i estland slagit ut..Lilium regale??

Vi har mest trist väder just nu , regn ,regn och åter regn!!!!Jag har idag hunnit klippa gräsmattan mellan skurarna,  hade jag nog få ta till lien annars.

 Ha det gott!!


8 kommentarer:

  1. Det blev ju snyggt! Tack för tipset att bygga upp rabatter ovanpå björkrötterna. Hoppas det går bra för dina nya sticklingar. 'Swertia kingii'är ju en riktig snygging.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  2. Fiffigt av dig att lägga på gräsklipp! Så snyggt det blev med en snirklande rabatt utefter hela muren, kommer att se fantastiskt ut om några år när det är mer uppvuxet;)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Bra idé =). Gräsklippet ger ju bra med näring oxå.
    Kul att det fungera, det kommer bli super fint med alla rhododendron som blommar =)

    SvaraRadera
  4. Toppen! Vad fint det blev!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Vi har gjort nått liknade med tidningspapper i botten.Det funkar ju jättebra!
    Ja det är klart nån aurikel till tackar jag inte nej till :-)
    Jag hittar ingen mailadress till dig här är min om du vill maila mig hur vi ska gå till väga!
    helenaietuna@spray.se
    Jag har kanske nått att byta med?Häxört tex.eller vad säger du?
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  6. Kul att se att det går att göra något också vid törstiga och rottäta björkar.Vad man sätter i är väl, som alltid, bäst att inte bestämma förrän det är dags:)

    SvaraRadera
  7. Vara inom dig är som att gå in i en godisbutik. Fullt av frestelser!! Swertia kingii hamnade precis på önskelistan :)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit