Välkommen hit till min blogg



söndag 29 juli 2012

Just nu….


Just nu håller jag dels på att flytta runt lite perenner, plantera ner från växtkön som skapas varje sommar. Förstår inte hur?? Jag inser ju att jag måste nog kanske göra en till rabatt eller så utöka någon befintlig, det lutar nog åt det sista. En rabatt jag har bakom garaget är jag inte nöjd över form mässigt så den har jag tänkt göra om…när jag får tid.

Just nu har jag börjat samla in lite frön också.

Just nu njuter jag av dessa skönheter…

Dubbel Ljusblå riddarsporre från millenium kolletionen av riddarsporrar som Jelitto har. Jag tror det är ’Blue lace’ men säker är jag inte.



Pulmonaria Majeste. Den har ett fint bladverk.



Zigadenus elegans , Grönlilja har börjat slå ut sina blommor


Clematis integrifolia, helbladig clematis. Jag gillar dessa klockor som dansar i luften. De blir ca 50cm höga och behöver bindas upp eller ha ställning. De klättrar inte. Den här minns jag tyvärr inte namnet på.



Clematis 'Twinkle', helbladig clematis .Den har blåvita klockor.


Campanula punctata 'Pink Octopus' Prickklocka. Eftersom det är en prickklocka så måste man hålla koll på den så den inte vandrar ut för mycket. Har läckra klockor prickiga som ser ut som bläckfiskar.


Dryopteris erythrosora Blodbräken. Det är en av de bräken jag införskaffat i sommar. Alla nya blad blir röda och blir gröna sen.


En vit flox, tror det är en Phlox carolina, knutflox har börjat blomma nu. Den är riktigt kritvit. Knutflox kallas även för buskflox. Den liknar mycket höstfloxen i sitt växtsätt, men blommar lite tidigare och kortar.


Ha det gott!!

11 kommentarer:

  1. Den blå färgen på Riddarsporren är väldigt vacker.Och resten av dina blombilder visar att du har en fin samling av inte så vanliga växter.MVH

    SvaraRadera
  2. Underbart Berit, förstår inte heller att rabatterna aldrig räcker till:) Den blå dubbla riddarsporren var ju underbar! Här blommar knutfloxen och har gjort ett bra tag nu så här blommar den läääänge:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Färgen på 'Blue Lace' var vidunderligt vacker!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar blå färg på din riddarsporre och dina klematis är ju helt fantastiska!
    Kram Malena

    SvaraRadera
  5. Jag gillar den blå färgen du har på riddarsporren. Vi har en syren, Wonderblue som skall ha en liknande färg hoppas jag när den väl blommar, den är fortfarande liten.Jag har inte läst din blogg på ett tag men oj vad mycket fint du har skrivit om, det finns många 'måste ha'
    växter bland de du skrivit om. /Carita

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint hos dig, förstår att du behöver utöka rabatterna:). Grönliljan är så vacker, tyvärr kom inte förra årets frösådd upp i år. Vilken läcker riddarsporre!
    Blodbräken skulle passa perfekt i en av mina rabatter, ska hålla utkik efter den.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Många snygga växter visar du, den jag gillade bäst är dock Pulmonaria ’Majeste’ - underbara blad!

    SvaraRadera
  8. Idel läckerheter Berit! Och, dessutom blommar ALLT hos dig före mig i zon 2-3!!!!Jo, jo - jag säger då det!
    Nu väntar jag på att ett antal blommor slår ut - inte minst mina vita flox....;(((!/Anja

    SvaraRadera
  9. Oj, va mycket vackert du har! Jag har en "önskelista" där jag noterar sånt jag hittar i böcker och bloggar och som jag själv skulle vilja ha och så gott som varje gång jag besöker din blogg så blir önskelistan längre:-) Idag var det Grönliljan jag föll för.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  10. Du har verkligen många fina och litet ovanliga växter!
    Grönliljan har jag haft, men den har försvunnit för mig. Gillar kanske inte torr och sandig jord!?

    Kram Märit

    SvaraRadera
  11. Den blå riddaren är Blue Lace ,frö från NZ Dowdeswell delpiniums.Jelitto har dem med numera:)Kul du har den kvar

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit