Välkommen hit till min blogg



onsdag 29 augusti 2012

Det var en gång …


Det var en gång en uteplats som jag inte var nöjd med. Jag har aldrig gillat trallen som möblerna stått på, har känns som man sitter på estraden, samt att den var fyrkantig.

Så här såg den ut häromdagen(igår)

Sen så ville jag ha bort spireorna som ska/har flyttat till rabatten med så mycket huggen sten. De står där och väntar på att få grävas ner...jag väntar på besked om någon kan ta bort stenen. Annars blir det att plantera på den, lite synd på huggen sten men vad gör man då man inte fixar upp dem själv.

Så nu gör jag om den, trallen ska bort. Tur man har en svärson som är stark som lyfte bort den.
Här får den ligga till jag vet vad jag ska göra med den


Spireorna är uppgrävda och jorden är rensad från rötter och lite marktäckare, Tiarella cordifolia, Spetsmössa och, Vinca minor, Vintergröna som jag krukat till jag vet var jag ska ha dem. 

Just nu ser den ut så här, klart för stensättning och sen på med jord.


Ikväll har jag varit och hämtat sten hos en kompis, så imorgon startar jag med att göra rabatten och flytta växter. Hela växtkarusellen startar då…överallt. Idag har jag grävt upp den spretiga korallkornellen och den ska få bo i min steniga rabatt den också. Där den har stått ska en vitbrokig kornell flyttas som står lite tokigt till nu…ja resten förstår ni…en himla flyttkarusell.

En som blommar Lilium Salomon star’  hårt angripen av liljebaggar har den varit i sommar:(

En annan skönhet som blommar nu är en av mina ny inköpta dagliljor Hemerocallis ’Dancing Summerbird’. Så himla fin så . Blev jättekär i den.

Sen kom det rolig post idag, Anja med bloggen Anjas Hill har skickat en Pulmonaria rubra 'David Ward', en Rödblommande lungört till mig, så nu ska den få en plats i min nya rabatt.Tack Anja för den!!!


Ha det gott i höstrusket!!!

14 kommentarer:

  1. Du har alltid så spännande projekt på gång. För att inte tala om alla vackra växter...
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Roligt att få följa ditt projekt,
    Ha en go torsdag kram!

    SvaraRadera
  3. Det kommer bli jättebra! Bli nu inte yr i huvudet av allt "karusellande"

    //Veronica

    SvaraRadera
  4. Flyttkarusell blir det ofta i trädgården, tycker jag. Roligt men jobbigt. Men du får till det så fint i trädgården.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Du går då verkligen in med liv och lust i dina projekt, och jag är säker på, att slutresultatet blir väldigt bra! Spännande att följa arbetet!

    ha det gott!
    /R

    SvaraRadera
  6. Visst är man knäpp som håller på som man gör men det är ju så himla roligt att "möblera om lite" det kommer att bli jättesnyggt! Underbar lilja och daglilja! Ser verkligen fram emot att få se hur det "bidde" men stenen och omflyttningarna:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Vilken flyttkarusell du gör.Fast jag måste säga att lite så där tycker jag det är kul att hålla på.Daglilja var fin.Rolig form på blombladen.MVH

    SvaraRadera
  8. Kul med ett sensommarprojekt.
    Lycka till.
    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  9. Jag tycker du gör helt rätt! Det kommer bli mycket finare med en rabatt på den platsen. Skall bli spännande att följa detta, du redovisar väl resultatet här också? :-)
    Lycka till (och akta ryggen:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  10. Här åxå flyttkarusell igång
    så roligt att fixa och trixa i trädgården
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  11. Det er jo så festlig med forandringer. Jeg følger med altså, skal bli spennende å se. Jeg har også mange tanker i hodet når det gjelder flytting - ikke minst av røde roser som er plantet sammen med rosa her hos oss. Det kan jeg ikke leve med altså...;)

    SvaraRadera
  12. Håller helt med om att det kommer att bli mycket bättre med stensättning i stället!
    Fattar inte varifrån du får ork till allt du gör?!
    Snyggt blir det också!
    Det finns en trebent ställning, som heter stubbrytare. Tror att den skulle gå bra att använda för att lyfta stenarna, så de går att lägga tillrätta.
    Fråga någon bonde om de har/känner någon som har en stubbrytare. Därefter behöver du kanske hjälp av din svärson eller annan med styrka igen, men det borde gå att få.

    SvaraRadera
  13. Ja det är spännande hos dig;-) Det verkar vara spännande att vara växt också, man vet aldrig vart man är på väg! Och det är så det ska va, det ska int sitt fast de som ä löst!

    SvaraRadera
  14. Jag avundas din energi Berit! Du lägger väl ut bilder senare så vi får se hur det blev.
    //Katarina

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit