Välkommen hit till min blogg



onsdag 8 augusti 2012

Höstbräckor…


Just stor höstbräckans fina och olika blad kan jag bara älska.

Av Saxifraga fortunei (syn. Saxifraga cortusifolia) Höstbräcka  har det på senare år dykt upp många nya namnsorter.Höstbräckan kommer från Japan och Korea. Och många av dem upptäckte jag på min resa ner till Göteborg.
Just nu äger jag dessa och jag lovar det kommer att bli fler av dem, för just dessa är som små smycken i trädgården som du måste gå nära för att se. Några har blommat men inte alla och blomman är väl inte största höjdpunkten för mig, men dessa blad kan jag gå i gång på.

Saxifraga cortusifolia var.fortunei ’Mount Nachi’ 


Kan min bli annat än förälskad i dessa fina blad, röda och taggiga. Den ska blomma med vita blommor i september till november men chansen är väl liten att den hinner blomma här sen är det en stor chansning att den överhuvudtaget överlever också. Den kommer ju ursprungligen från Japan och Korea och ska väl klara zon 1-2 men med hjälp av snötäcke så vet jag att den klarat zon 4 så det borde gå. Vill stå i halvskugga och väldränerat. Den har överlevt hos mig ett år så nu hoppas jag att den överlever igen:)

Saxifraga fortunei ’Rokujo’ denna köpte jag av Owe Jaktlund i fjol då jag var hos honom. Underbar i bladen med sina röda stammar och sin röda baksida. Har inte blommat hos mig …än





Saxifraga cortusifolia 'Cheap Confections' den blommar sent i september – oktober och är ca 15 cm hög. Den ska blomma ljusrosa men hos mig har den inte hunnit blomma . Men vem bryr sig om den blommar eller inte då den har så fina blad. Inköptes ifjol så den har överlevt ett år som de andra…




Saxifraga fortunei  Den blir ca 40 cm hög och vill stå i väldränerat men lite fuktigt i sol - halvskugga. Blommar med vita blommor i slutet av juli –början av augusti hos mig.Den enda som hunnit blomma hos mig just nu...



Ha det gott!!!

5 kommentarer:

  1. Dessa kände jag inte till, men de är ju urläckra! Förstår att du föll för dem! Hoppas övervintringen går bra iår också.

    SvaraRadera
  2. Höstbräckorna är fina men, lite kinkiga när det gäller att blommaq. I och för sig ingen 'big deal' - bladen förslår långt!
    I vilket läge har du planterat dina?

    /Anja

    SvaraRadera
  3. Riktiga snyggingar allihop;) Har några som jag gillar väldigt mycket:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara sköldbräckor! Tror du att sådana skulle gilla att bo hos mig i vår väldränerade och halvskuggiga murrabatt? Måste i alla fall skriva upp dom på min önskelista - jag är ju tokig i snygga blad!!

    SvaraRadera
  5. Så fina jag har bara sånna som blommar tidigt
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit