Välkommen hit till min blogg



torsdag 30 augusti 2012

En rabatt tar form…


Idag har jag kantsatt min omgjorda/nya rabatt med sten och fyllt på jord, fick lite för lite jord. Tur det finna ny att köpa.

Sen var det bara att börja plantera och flytta växter. Jag har haft en Cercidiphyllum japonicum , Katsura som stått där men eftersom det ibland inträffar takras vår det inget bra ställe att stå på , så nu har den fått flytta till Portalrabatten.
Annat har jag flyttat isär lite (för tätt planterat) och en hosta har fått flytta dit från skuggrabatten eftersom jag befarar att den kommer att bli överväxt där.


Imorgon fortsätter jag att flytta en del från långa rabatten som behöver bo på nytt ställe…
Det är meningen att jag ska sätta stenmjöl utanför stenarna och en kabeltrumma ska dit..kanske:)


Fortsättning följer …

Inula helenium,Ålandsrot


Om man har livlig fantasi, som jag har, så ser man att knoppen räcker ut fingret:)


Crocosmia 'Lucifer’, Montbretia ’Lucifer’ lyser som en stopptecken i rabatten.


Hyssopus officinalis 'Roseus',rosa Isop


Hyssopus officinalis albus,vit isop.


Denna växt fullkomligt älskas av bin och fjärilar. Isopen som ursprungligen kommer från medelhavsområdet är en dekorativ läke- och kryddväxt med stark aromatisk doft. Anses kunna hjälpa bl a mot astma och bronkit. Isop kan också användas som krydda till bl. a lammkött. Den används också som smaksättare i vissa likörer. Isopen fördes till Sverige av munkarna redan under medeltiden. Det hebreiska namnet Ezob och det arabiska namnet Azzaf betyder båda helig planta. Gamla svenska namn är Klosterhysop och Kryddekvast. Blommar juli-september. Trivs bäst på lätt jord i soligt till halvskuggigt läge. Blir ungefär 45 cm hög. En klart underskattad växt.
(Klicka gärna upp bilderna)
Ha det gott!!!


11 kommentarer:

  1. Finns väl inget härligare än att ha en ny rabatt som man bara kan placera ut en massa växter i. Synd att man fyller dom så snabbt bara. Jag försöker igen med crocosmia, den här gången satte jag dom i den sandiga sparrisrabatten, sparrisen åkte åt skogen eftersom dom efter 5 år fortfarande inte har uppfört sig och givit ätbart.
    Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag täckte min crocosmia i höstas med ett stort lager löv efter tips av Annette på solbacken och den har klarat sig, i alla fall förra vintern.

      Radera
  2. Jösses vad du gräver och planterar fortfarande :=)
    Fattar inte var du får all ork och kraft ifrån.

    Jag gör ett lite grävprojekt men det går väldigt låååångsamt. Ska ju även invintra plantor/växter och plocka lite frön eller klippa bort frön för att förhindra onödig spridning.
    Vi får hoppas hösten blir solig, varm och låååång.

    Ha ne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helen inte jag heller fattar det ...men om man gör lite varje dag så går det bra. Jag springer runt och plockar frön, klipper bort fröställningar och har inte börjat med invintringen än...

      Radera
  3. Hej, hej Berit!
    Så fint du gör! Håller med dig om att man måste inte göra allt blixtsnabbt utan det gåt så bra att göra lite varje dag. Det är det enda sättet för mig numera och funkar alldeles utmärkt.
    Men, vad du har åstadkommit mycket på relativt kort tid ändå! Lycka till med den nya rabatten! Hoppas du får till den så att du blir riktigt nöjd i slutändan!/Anja

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig ny rabatt du har gjort. Och inte måste allt bli färdigt på en gång, för mig är det själva glädjen och gå där och fixa till det.

    SvaraRadera
  5. Vad du jobbar och sliter i din trädgård, men det blir så fint och det som är roligt brukar inte vara så jobbigt.
    Trevlig Helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Oj vad fint det blir Berit! Gillar den svängda formen:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Det bästa med trädgård är att man kan fixa och trixa så mycket man vill,planera olika projekt
    fin rabatt du gör
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  8. Så fint det blir i rabatten.
    Isopen tyckte jag om.Växter som insekterna gillar gillas även av mig.MVH

    SvaraRadera
  9. Jösses vad fint du gör! Här hamnar också växterna lite för tätt efter ett tag och så måste man flytta...Jobbigt, men samtidigt roligt att växterna trivs och växer på sig. Jag älskar också Isop :)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit