Välkommen hit till min blogg



torsdag 16 augusti 2012

Många bollar i luften…


Ja jag har en del bollar i luften och en del projekt som ska startas. Idag har jag i alla fall målat räcket på min bro färdigt med fel hand men det gick bra det också. Beställt mer avverkning av lite björkar, nu ska det tas bort lite björkar i min lund. Sen så har jag börjat projektera lite för min nya rabatt bredvid växthuset där en del buskar ska få flytta. Just nu så gräver jag inte för jag är inte ok i ryggen har lite svårt att röra armen på höger sida just nu, en låsning i bröstryggen men det brukar lägga sig efter några dagar. Men man kan ju forma och grubbla ändå:)

Andra som har bollar i luften är dessa….

Triosteum pinnatifidum, Flikfeberrot . Den blommar med obetydliga blommor, men får vita bär på hösten. Blir ca 40 cm hög. Bladen är flikiga och håriga. Den vill stå i sol- halvskugga helst i fuktig väldränerad jord.



Triosteum himalayanum Feberrot den blommar också med små obetydliga blommor men får röda bär på hösten. Bladen på den är mer runda. Den blir också ca 40 cm hög och den också vill stå i sol- halvskugga helst i fuktig väldränerad jord


Succisella petteri , Myrvädd. Skillnaden mellan Succisella petteri och S. inflexa är enligt Flora Europaea att den förra har hårig stjälk nertill medan S. inflexa har slät stjälk, ev med lite hår kring noderna. Inte mycket till skillnad. Men en vacker vävarväxt är den, den är storväxt även på sidorna så den tar lite plats men sprider sig inte med frön.


Allium sphaerocephalon, Klotlök med mörkröda vackra blommor. Hållbar och mycket användbar i rabatter, gärna bland lägre perenner. 40-50 cm hög, vill stå i sol.Inte fullt utslagen än



Echinops ’Arctic Glow’, Vit Bolltistel . Den växer upprätt och kraftiga och djupgående rötter. Klotrunda blomsamlingar. Silvergröna blad och röda stjälkar. Trivs bäst i lätt, väldränerad jord, men klarar sig i nästan vilken jord son helst.Frösår sig en del hemma hos mig. Den har bara börjat ta på sig luvan än



Actaea spicata Svart trolldruva Den blir mellan 50-70 cm hög,den blommar med vita blommor men det är inte för dom man odlar, den utan för bären. Typisk lundväxt och trivs bäst i halvskugga och en bra jord med god fuktighet Växten är giftig!!


Ha det gott!!!


4 kommentarer:

  1. Aj då, jobbigt med muskler som strejkar;( Så mycket fina och för mig okända växter du visar! Har både det röda och en vita trolldruvan,undrar vart min svarta tog vägen? Troligen har den gått ut efter att ha blivit planterad för torrt:( Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Jo visst är det så, när kroppen strejkar ser man mer arbete och får större visioner och planer än annars;-) Sen gäller det att hålla i när man piggnat till.
    Succisellan är söt, jag har inflexan (Pärlvädd tror jag den hette. Håller med dig om att det är en fin vävarväxt, men den tar för sig av utrymmet.
    Hoppas ryggen ger med sig lite, så att du får njuta av lite trädgårdsarbete i sommarvärmen!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga växter du visar som vanligt Berit!Väddens vackrqa färg tyckte jag mycket om!/Anja

    SvaraRadera
  4. Härliga bollar i olika former :-) Blir lite avundsjuk på bolltisteln (min är än så länge bara några små blad...) Hoppas du blir bättre i rygg och arm snart!

    /Annika

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit