Välkommen hit till min blogg



tisdag 21 juni 2011

Regn, regn, regn…..

Javisst behövs det regn ingen tvekan om det, men så här mycket ??? Det började regna igår kväll och fortfarande så regnar det… men jag passade i alla fall att slänga ut mera konstgödsel då det ändå var så blött. Men sådant här väder lockar inte till någon uteaktivitet, mera soffväder blev det idag. Jag var en tur till en växtmarknad också som jag själv hade tänkt delta i, men min ork sa NÄÄÄ. Så det blev bara ett besök och inget eget deltagande idag.

Rhodiola rhodantha, Ljusröd rosenrot. Blir ca 15 cm hög, gillar sol, rosa till färgen och blommar juni- juli. Fast jag tycker den har mycket rött i sig också.


Camassia, här är jag osäker på sortnamn kan vara en quamash. Den tillhör en skara fådda lökar av en kompis till mig som var less på dem, hur man nu kan bli det??Det är ju en underbar skönhet med en fin blåfärg.



Tiarella cordifolia ’Spring Symphony’, spetsmössa . Den börjar blommar med ljusrosa blommor i juli hos mig sen blommade den till snön kom. Har ett underbart bladverk, grönt med svarta partier runt bladnerverna. Den blir ca 20 cm hög gillar skugga - halvskugga och väldränerat. Fast i år så upplever jag att den mörka nerven har försvagats och är starkast då bladen är unga.
unga blad
större blad

Ha det gott!



9 kommentarer:

  1. Camassian var riktigt fin!

    Vädret - ja vädret...varför kan det inte vara lagom??? Lagom sol, lagom regn, lagom värme, lagom vind?

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Vilka underbart vackra växter du har, här hos mig känns det som alla blommar samtidigt ju nu. Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag var ute i går eftermiddag och planterade några Cypripedium sp. och det regn som hade kommit då hade inte trängt ner mer än några centimeter. Längre ner var det torrt så det dammade, så nog behövs det lite regn.
    Kjell

    SvaraRadera
  4. Håller med dig, är så trött på detta mörka gråa och regniga vädret. Jag behöver klippa gräset, har inte gjort det på två veckor, får se om jag kan fixa deta efter jobbet idag, kanske, om det itne börjar regna igen förstås.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  5. Camassian är ju underbar...den kan kan väl inte trötna på! Men regnet kan man tröttna på ....det har jag gjort. Nu vill jag ha sooool o värme. Spetsmössor måste jag så igen....lämnade alla i den gamla trädgården:( Kram Helen

    SvaraRadera
  6. Näe, idag är det verkligen kylskåpskallt och ruggigt ute. Jga skulle ha behövt varit ut och andats trädgårdsluft idag efter en hektiskt jobbdag, men det blir soffhäng istället...

    SvaraRadera
  7. Nämen hur kan man vara trött på dom?!De är ju ursnygga :-)lite violett/blåa jag har oxå en rejäl rugge.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  8. Alltid lika kul att se dina växtbilder. Regn? Jomenvisst.Man får hålla sig under glastak och läsa bort lite tid. Och tänka på vad det ska växa sedan när värmen kommer!

    SvaraRadera
  9. Kikar in och vill önska dig en härlig sommar och midsommarhelg...många soliga kramar från Maria ♥

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit