Välkommen hit till min blogg



onsdag 2 oktober 2013

1 oktober och ingen frost än!!!


Ja ni läser rätt jag har inte haft en frostnatt..än ,är det bäst att tillägga. Det var hotfullt natten till i dag men allt har klara sig, jag hoppas ju att mitt Höstsilverax ska blomma för mig i år, nått den aldrig hinner göra här uppe i vanliga fall.

Nu har jag tagit in trädgårdsmöblerna, städat ut växthuset, håller på att natta mina krukor som är kvar av årets frösådder, tömmer krukor från sommarfägringen, flyttar lite växter, rensar frön, skördar och tar hand om grönsaker och har fullt upp, precis som det är vid denna tid.

Jag har mycket som blommar än och det är kul att gå runt i rabatterna än och kolla blomning. Även om en del har börjat visa sin höstfärg och man ser att det är höst i rabatterna så är det kul att så mycket blommar än.

En av mina nya inköp i sommar är Xanthorhiza simplicissima, gulrot som överraskade med att ha en sådan fin höstfärg. Det är en liten buske som jag fick tag i Finland hos Vesa.



Meconopsis cambrica 'Muriel Brown' en röd dubbel engelsk vallmo.


Saruma henryi som blommat från tidig vår och även nu.



Nu blommar Helianthus tuberosus Jordärtskockan högt där uppe i luften. Jag har inte tagit upp och kokat någon soppa i år än. Men det är en delikat soppa så jag tar nog upp någon knöl.



Undrar om du hinner innan frosten tar dig?? Actaea simplex 'Atropurpurea'





Ha det gott!!

11 kommentarer:

  1. Visst är det så....ingen frost än och vissa plantor är förvillade och börjar blomma igen...=)

    Ha det bra !!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Vad orättvist, här nere i Göteborg har vi haft flera frostnätter! Hoppas den drar sig från att komma till dig, så du får se din Höstsilverax blomma! :-)

    SvaraRadera
  3. Hos oss är det vitt av frost och ett par minusgrader.Och inte första heller men kallaste.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Allt är bakvänt, vi har haft frost här i flera nätter men inte ni. Underbart att du fortfarande har blommande rabatter det har inte jag men nu håller vi på att flytta in alla övervintrare i stallet och garaget, hoppas att vi kan få upp några hostor som ska delas också idag. Tack för fina trösteord på min blogg :) Kram/Monne

    SvaraRadera
  5. ingen nattfrost
    vad är det för ställe jag bor på
    vi har haft nattfrost i över en vecka nu
    -5grader på morgonen idag
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  6. Vilken tur att du sluppit nattfrosten! Jag fick den redan förra veckan och det har varit kallt många nätter . Håller på för fullt att ta upp dahliaknölarna! Hoppas blomman din hinner blomma!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  7. Vackra bilder Berit. Tänk att få dokumentera denna fantastiska höst också! Vilken solskenshistoria;))! Tids nog blir det julafton - hos dig med ett tjockt täcke av snö - hos oss snöblandat regn med blixthalka..../Anja

    SvaraRadera
  8. Jeg har også sluppet unn så langt, men vi får nok den første frostnatten i oktober, som vanlig :) God høst i din vakre hage!

    SvaraRadera
  9. Det här med frost är helt galet i år - vi hade nämligen det inatt och det är alldeles för tidigt för oss! Inte kul!!

    SvaraRadera
  10. Jag unnar er verkligen varenda varmvädersdag, och natt. Tids nog kommer kylan. Våra skockor har redan fått skjuta till, men inte soppa utan gratäng :)

    SvaraRadera
  11. Skönt att ni slipper frosten! Vi har klarat oss bra här också fast lite lätt, lätt frost har vi haft. Men bara så pass att växterna klarar det.
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit