Välkommen hit till min blogg



torsdag 3 oktober 2013

En underbar dag!!


Idag har det varit en helt underbar dag med +14 grader och sol, och jag har förhoppningsvis klippt gräsmattan för sista gången i år. Jag har kört upp en massa löv med uppsamlaren, som av någon konstig anledning ligger på min gräsmatta nu.
Men fortfarande finns det löv i björkarna som solen lekt så fint idag med, jag bara älskar då solen lyser upp alla den höstfägring som naturen nu bjuder på. Det är magiskt att beskåda detta färgspel som finns nu.





Höstanemonens baksida är så underbar då den blir solbelyst.



Är det årets sista besök kanske?? Jag har inte sett många fjärilar i år, knappt några här faktiskt undrar vad det beror på??



Nu blommar Allium senescens ssp. montanum var. Glaucum, Kantlök den växer i spiralform, bladen är skruvade och blågråa. Blomman är ganska stor och rosa. Det är en sådan där växt man vill klappa på.
Blir ungefär 15 cm hos mig och kan stå i sol – halvskugga. Den ska var vintergrön, nått jag aldrig lägger märke till eftersom vi har snötäcket.




Androsace/Primula sp ? Ex China. En växt som Larz Danielsson, Spezialplant inte kunnat identifiera men som han själv lutar till att vara en Primula har börjat om att blomma. Den blir ca 10-15 cm hög blommar i vitt och vill stå i halvskugga men det vet inte mina två om att de ska göra, för bägge står i sol-halvskugga och klarar det bra.




Välkommen hit Susanne kul att du vill följa min blogg!!

Ha det gott!!


8 kommentarer:

  1. Åh, vackra höstfärger! Härliga anemoner! Ja, och undrar om inte jag har en kantlök planterad någonstans. Tror det. Hoppas det. Men var? Får ut och kolla...
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  2. Så härliga färger ute nu
    här har jag faktiskt set en hel del fjärilar under sommaren
    hittade en stackare igår som antagligen frusit ihjäl under den kalla natten
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Javisst är hösten en härlig tid! Fast jag jobbar hela dagarna och när jag kommer hem så ligger temp på runt nollan och då lockar det inte till uteaktiviteter....

    SvaraRadera
  4. Njae, vi har ännu inte fått så mycket höstfärger men det är isande kallt - bara +10/+-0 så det är väl bara fråga om några dagar. Jag väntar med spänning på att min lilla "dodongrönn" ska bli röd för den ska ju ha så fantastiska färger, men den är helt grön fortfarande!

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara höstbilder!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hei! Vakre høstfarger . Lyset er veldig fint nå. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  7. Så vakre høstfarger!
    Deilig det høres ut...14+..vi nyter de flotte dagene nå:)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit