Välkommen hit till min blogg



torsdag 3 oktober 2013

Blommig fredag- Nr 1


Dagens tema på blommig fredag är Nr 1. Så här har jag tolkat dagens tema vill du se andras tolkningar så finns de hos Rosor och Bladlöss.

Den blomma som är nummer 1 för mig är nog Lilium matagon ’Norrland’, Svart krollilja dels för att jag fått den av en kär trädgårdsvän och dels för att den är så vacker. Fast den tävlar med min Geum rivale’ Nathalie’ men den har jag visat alldeles nyss.



Den första blomma som kommer på våren som nummer 1 är Helleborus niger, julrosen så efterlängtad då.


Just nu är denna nummer 1 på min önskelista, att den ska hinna blomma innan frosten tar den Actaea simplex 'Atropurpurea',höstsilverax. Det har aldrig varit så nära som nu….frosten hinner ju alltid ta blommorna innan de slår ut här uppe. Jag har väl ägt den i säkert över 10 år men aldrig fått se den blomma…



Ha det gott!!

37 kommentarer:

  1. Så många fina bilder! Hoppas ditt höstsilverax hinner blomma. Mina blommade förra sommaren trots att den var så kall och regnig, men i år har dem inte slagit ut riktigt ännu. Hoppas att de hinner i år med./ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Beautiful are the photos!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  3. Hoppas du får se ditt silverax blomma!! Många fina nummer ett du har.
    Fin fredag till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Oj vilken lilja! Och namnet är ju passande. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Den svarta krolliljan skulle jag så gärna vilja ha, får se om jag kan få tag i den någon gång. Håller verkligen tummarna för att du ska få se silveraxet blomma och känna doften:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Håller tummarna för ditt silverax! Men eftersom allt verkar upp och ner så borde det gå bra. Här nere hos mig slår knopparna inte ut i min trädgård och på åkern har frosten redan tagit blommorna. Den svarta krolliljan är fantastisk och en riktig önskeväxt. Kram från Carina

    SvaraRadera
  7. Så vakre blomster du viser! Den svarte krøll liljen er utrolig flott!

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  8. Verkligen härliga ettor. Krolliljan är ju hur snygg som helst. Håller tummarna att det här ska bli första året (nummer 1) som ditt höstsilverax kommer att visa dig sina utslagna blommor.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  9. Verkligen nummer ett förstår dig helt och hållet.
    Krolliljan är ju bara så härlig.
    Undrar var den går att hitta.
    ha en fin fika med kanelbullen idag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Wow, den är verkligen fin den svarta. Jag gillar krollliljor mycket och de har flyttat in till mig ifrån skogen! Silverax har jag med, men tyvärr verkar den inte trivas så bra för några blommor blir det aldrig. Men bladen är ju vackra ändå. Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  11. Svart krollilja är verkligen en skönhet! Själv har jag rosa och vit...men nu har jag plötsligt fått habegär efter en svart...hrmm undra hur det gick till? Höstsilveraxet är också min favorit, köpte tre plantor i år som blommar för fullt nu, hoppas att de gör så nästa år också.
    Ha en skön fredag!
    /Anna

    SvaraRadera
  12. Fast jag bor i zon 1 har min höstsilverax heller aldrig hunnit blomma, men i år kanske...*hoppas*
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  13. Lilium martagon ’Norrland’ står i alle fall som nr. 1 på min ønskeliste :) En fantastisk vakker lilje! God helg :)

    SvaraRadera
  14. Din svarta krollilja är ju något enastående vackert.

    SvaraRadera
  15. Häftig Norrland!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  16. Håller tummarna att höstsilveraxet hinner blomma hos dig! Ha en fin helg! Kram Kristina

    SvaraRadera
  17. Den där krollliljan är ju bara helt grym!

    Jag håller tummarna för ditt silverax och hoppas du kommer att få känna den fantastiska doften. Men det verkar ju hoppfullt för det verkar ju som om värmen kommit tillbax :)

    Kram

    SvaraRadera
  18. 'Norrland' har jag bara sett på bild och aldrig i verkligheten, men oj va fin den ser ut att vara. Står med på min önskelista också, både att få se och äga:-)
    Ha en fin helg! Kram!

    SvaraRadera
  19. Gillar 'Norrland'. Har planterat två lökar men de har ännu inte blommat. Gissar att jag får vänta ytterligare några år ;-((
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  20. Åh, vad jag hoppas att din nummer ett önskan hinner slå in!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  21. Den där liljan var verkligen vacker! Jag ska hålla tummarna för ditt Höstsilverax.
    Ha en skön helg,
    Carina

    SvaraRadera
  22. Den krolliljan skulle jag också ha som nummer 1, får sätta den som nummer 1 på min vill ha lista. Håller tummarna för dit silverax.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
  23. Vilka fina val, Liljan är fantastisk. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  24. Vilken krollija! Det var verkligen en nr 1
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  25. Vet du vad Berit? Jag fick en lök av den där norrländska skönheten i våras!. Få se om den kommer sommaren 2014.
    Nathalie hatar mig och ville tillbaks till Berit;((! Fattar inte riktigt varför??? Så himla svår kan dern ju inte vcara - eller? /Anja

    SvaraRadera
  26. Vet du vad Berit? Jag fick en lök av den där norrländska skönheten i våras!. Få se om den kommer sommaren 2014.
    Nathalie hatar mig och ville tillbaks till Berit;((! Fattar inte riktigt varför??? Så himla svår kan dern ju inte vcara - eller? /Anja

    SvaraRadera
  27. Den martagonliljen er helt rå!

    SvaraRadera
  28. Lilium matagon ’Norrland’, Svart krollilja helt underbar,vill ha
    mitt höstsilverax hann aldrig blomma i år den envisa frosten tog den
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  29. Fina val på en fin tolkning. Kram

    SvaraRadera
  30. Din krollilja är såååå snygg! Skulle verkligen vilja ha dem. Fick vita krolliljefrön av en kompis men sen läste jag att det tar 6-7 år att få den i blom. Jisses! Vem orkar vänta så länge? Inte jag (tror jag). Fast kanske slänger jag ut lite frön och glömmer bort det för att bli överlycklig om några år när jag ser dem i en rabatt :)

    Ha en fin helg!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  31. Så fina blommor du visar och visst är liljorna nr ett i en trädgård det är bara ett måste att ha dom!

    Kram Magdalena!

    SvaraRadera
  32. Tappra, Berit! Må du få se den i blom i år!!!
    Ljuvliga "ettor" ! Den svarta liljan är bara så......!!!!!!!
    Ha en skön helg!
    Nina

    SvaraRadera
  33. Ohh, din svarta krollilja griper om mitt hjärta. Mina vita skulle älska att ha den som sällskap - kanske skulle de till och med börja sällskapa... ;) Den hamnar på önskelistan direkt.

    Ha en underbar helg!

    SvaraRadera
  34. Fint tolkat! Håller tummarna för Silveraxen! Här doftar dom fantastiskt just nu.
    Skön söndag på dig!

    SvaraRadera
  35. Vackert du visar! Den svarta krolliljan är ju magisk. Även jag håller tummen för silveraxen samtidigt som jag undrar varför jag inte har några här... Nåväl, de hamnar på Listan, de också =oP
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  36. Hoppas höstsilveraxet vill blomma i år innan frosten blir för svår.
    Hos oss har den klarat -2 utan att falna, men de hinner nog inte blomma, inte heller de björnbär som växer där bredvid har hunnit mogna. De är ännu gröna. Konstigt? De har mognat förut.
    Har du testat att driva fram blomstänglar av 'Brunette' inomhus i vas?

    Ha det gott!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit