Välkommen hit till min blogg



torsdag 10 oktober 2013

Blommig fredag – en tuffing


Dagens tema på blommig fredag är En tuffing. Så här har jag tolkat dagens tema vill du se andras tolkningar så finns de hos Rosor och Bladlöss.

En tuff växt och en växt som man måste vara tuff att vara bredvid är Aralia elata, Parkaralia med alla dens taggar. Hela stammen är full av taggar, grenarna på den är också tagg försedda, så visst måste man tänka sig för då man rensar bredvid den eller vara en tuffing.


Den brukar kallas Djävulens spatserkäpp och helt klart att den käppen vill man inte hålla i. Aralian ska klara upp till zon 4 men jag bor i zon 5, men den har klarat en vinter här hos mig får se hur hon klarar nästa. Den ska blomma med vita blommor på hösten men eftersom jag har ett mycket ungt exemplar har den inte gjort det än. Har underbara blad som nästan är ormbunkslika. Ska bli upp mot 2-4 meter hög och ger rotskott.


Den växer vilt i Östra Ryssland, Kina, Korea och Japan.


Ha det gott!!

41 kommentarer:

  1. Kult tre som jeg godt kan tenke meg i hagen : )

    SvaraRadera
  2. Härlig tolkning av veckans tema.
    Hoppas denna tuffing till parkaralia vill trivas länge i din trädgård.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Aralia, rosor också, taggarna till trots. Ha det bra./luna

    SvaraRadera
  4. Den är jättefin - men vilka taggar! Min väninna har en ganska stor och har fått en massa rotskott, så hon erbjöd mig en planta för en månad sen som väl kanske var 1-1,5 m hög men jag tackade faktiskt nej.
    Hon har sin ståendes mitt i en stor plats med grus som i sin tur inhägnas av stora stenar. Så hos henne är det ingen risk att någon skadas av den, men jag hade ju tidigare inga rosor ens för dom var taggiga så.....

    SvaraRadera
  5. Det finns många tuffingar i växtriket...Aralian är verkligen en tuffing....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Verklige jättefin! Men man behöver nog tänka på vart man sätter den och ha plats för Djävulens käpp i trädgården! Jag är alldeles för yvig för att kunna ha en sån, skulle sticka mig förjämnan :)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Spennende plante den der! Den hadde nok av pigger ser jeg!

    God helg!

    SvaraRadera
  8. Jag gillar Aralia, rosor också för den delen, trots sina taggar.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Ja, där har du verkligen en tuffing:) Här växer den så det knakar och skickar rotskott till höger o vänster. Tur att den står lite utanför trädgården:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  11. Vilken spännande växt! En nyhet för mig.
    Ha en fin fredag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Tror inte jag vill ha din tuffing.Den är för tuff.
    Kram.

    SvaraRadera
  13. Hej, Berit.
    Jag älskar växter av familjen Araliaceae. Förutom Aralia elata i vår trädgård växer Eleutherococcus (Eleutherococcus senticosus), akantopanaks (Eleutherococcus sessiliflorus) och kalopanaks (Kalopanax septemlobus). De är alla törnar och törnen. Ja, de kan kallas "en tuffing" ...
    Bästa hälsningar från Ryssland
    Igor

    SvaraRadera
  14. Snygging och tuffing! Har den inte men den har varit en omtalad växt i TA kretsar länge som jag funderat på ibland. Vackra färger och taggar! Kram

    SvaraRadera
  15. Så intressant att läsa om parkaralian. Jag har hört talas om den men inte stiftat närmare bekantskap med den. Det var enormt såna taggar den har. Förstår att den kallas djävulens spatserkäpp. Jag tycker många rosor är tuffa att rensa omkring men det här var en riktig tuffing det.

    Ha en riktigt fin helg!

    SvaraRadera
  16. Wow, det var taggar det! Intressant läsning. Men nog inget för mig som aldrig har trädgårdshandskar ;D Trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  17. Verkar vara en kul och tuff växt! Hoppas den klarar sig och du får se blomningen nästa sommar.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  18. Heisann! Litt av en tøffing! Ha fin helg ;:OD)

    SvaraRadera
  19. Vacker stam, trots taggarna, och skirt bladverk. Hoppas den klarar vintern som kommer.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  20. Oj, vilka häftiga taggar. Väldigt vackert tillsammans med bladverket.
    Härligt val!
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  21. Älskar bladverket men inte stammen :/ Det vill till att den har en underbar blommning istället, när det väl sker..har aldrig hört talas om den innan, dags att googla lite tror jag!
    Ha en skön Fredag!/ Anna

    SvaraRadera
  22. En riktigt snygg tuffing! Har inte hört om den innan, kanske något när man vill ha lite lummigt någonstans. Jättesnygga blad som gör att det blir lite djungelaktigt.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  23. Taggiga växter ser tuffa ut och kan vara tuffa att tampas med ibland. Bra tolkning!
    Hoppas den klarar ännu fler vintrar och blir riktig stor!
    Ha en fin helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  24. Jag spann vidare på ditt inlägg om aralian och lade ut bild på min, som blommar just nu. Det är en fascinerande växt kanske pga att den är så taggig.

    SvaraRadera
  25. Det var en taggig rackare! Men snyggt med de röda grenarna! Tuffare än så kan det väl nästan inte bli!/ Titti

    SvaraRadera
  26. Ojojoj, vilken vass tuffing och vilket namn!
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  27. Verkligen en Tuffing det där, har den också och just namnet är lite kul.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
  28. Verkar vara en hårding det där! Se upp för taggarna bara.
    Ha en skön helg,
    Carina

    SvaraRadera
  29. Det var en tuffing det!! ;-)

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvaraRadera
  30. Att det där är en djävulsk tuff en förstår man ju av namnet :) Läcker är den, men taggarna hade jag gärna varit utan.

    Ha en fin helg!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  31. Intressant att läsa om den och se dina bilder, det är verkligen en tuffing med de taggarna. Hoppas den blommar hos dig nästa höst! Kram Kristina

    SvaraRadera
  32. Det döljer sig nog en vekling bakom en sådan taggig "pansar". Det brukar vara så. Ju mer taggar utåt desto sårbarare inåt.../Anja

    SvaraRadera
  33. Så stilig den var da! Aldri sett den tøffingen før.

    SvaraRadera
  34. Ja det var en riktig tuffing det ;)

    SvaraRadera
  35. Oj, den verkar ju grymmare än en ros. Jag skulle inte heller vilja ha den som käpp ;)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  36. Har aldrig sett den växten tidigare, intressant!
    Kram

    SvaraRadera
  37. Åh, den ser tøff ut, ikkje god å kome nær...
    Eg trur det er ein slik i gamlehagen til foreldra mine,
    eg må sjå nærmare på den :)
    Takk for besøk hos meg og velkomen som følger !!
    Eg lvil følge deg også :)
    Helsing Anne-Mari

    SvaraRadera
  38. Uj! De får man kalla tuffing! Men det är ju odlaren också!!! ;-)
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  39. Det var verkligen en tuffing! Urhäftig, visste inte att den fanns.
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit