Välkommen hit till min blogg



tisdag 21 maj 2013

Alla sätt är tillåta


Ja alla sätt är tillåta om man vill rädda vissa plantor från katter. Jag har ju problem med grävande katter som tycker mina rabatter är deras toalett och har man en växt man vill skydda extra mycket så använder man en trådkorg som jag satt upp och ner som en bur för växterna. 


Idag fick jag belöningen den har börjat blomma!!Den växt jag pratar om är Jeffersonia dubia, Blå presidentsippa som idag slog ut sin första blomma, den är så makalöst vacker att jag bara måste få uppleva blomningen på den, därför buren.



Även Fritillaria meleagris, Kungsängslilja har slagit ut sina klockor



Och Anemone ranunculoides flore pleno, fylld gulsippa har öppnat sig idag.



En bättre bild på min rosa blåsippa.



Och jag sitter fortfarande i rabatterna och rensar och dödar liljebaggar, himmel vad många de är i år:(

Ha det gott!!


14 kommentarer:

  1. Trist med grävande katter men bra lösning du har hittat. Kungsängsliljan är en av mina favoriter. Så vacker. :)

    Ha det gott!
    Kramen
    Ina

    SvaraRadera
  2. Precis! Alla medel är tillåtna! Katterna kan verkligen ställa till det. Man kan bli vansinnigt irriterad på att det tydligen är ok att katter får härja vilt medan det står i tidningen om nån har låtit bli att plocka upp efter dem i diket längst en grusväg

    SvaraRadera
  3. Haha! Hundar alltså ;)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Haha, jo Berit ibland får man ta till alla medel:) Så jobbigt med katter som gräver upp dina plantor;( Vi har massa katter som springer här men jag har aldrig sett dem i rabatterna, tack o lov:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Jag har nätkorgar överallt i trädgården.

    Harar och trast är riktiga marödörer.
    Haren biter av plantorna och trasten är och letar mask och annat ätbart så de rycker upp små växterna.:o(

    Alla sätt är bra.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Bra skyddsbur!;-) Härligt att se
    allt som blommar hos dig!

    SvaraRadera
  7. Katter är inte kul när dom väljer ut en rabatt till sin toa.Jag sätter liknande korgar över en del växter som jag vill skydda för Rådjuren.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja, alla sätt är verkligen tillåtna när det gäller att hålla katter borta från rabatterna! Din "låda" var ju väldigt käck.
    Fina blommor du visar. Gulsippa är fint, det är många år sedan nu som jag såg det vilt i naturen.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  9. Så fina blommor du visar! Våra katter har ju inte fattat att man kan göra sina behov utomhus så vi har inte det problemet :) Men för några år sedan, när jag odlade valeriana så hände det att katterna låg i pallkragen, men det var allt. (katter gillar valeriana-rötter)
    Ha det fint :) Kram

    SvaraRadera
  10. jag har inga större problem med alla grannkatter som stryker omkring utanför staketet bara Kuling sköter sitt jobb och jagar bort dom
    men ibland är just Kuling själv ett problem inget kul när han gräver lite överallt i landen så jord,lökar,småplantor och frön far omkring
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  11. Idag har vi kungsängslilja båda ,dom är för härliga med sina rutiga blommor .Tyvärr gör värmen att alla blommor blommar ut nästan med det samma ,kram Nette

    SvaraRadera
  12. Vilken smart växtbur!
    Jeffersonia dubia köpte jag i höstas. Den har klarat vintern och nu hoppas jag på blommor också - vi får väl se hur det går:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Åh vilka vackra blommor du har! Jag blir smått avundsjuk på er alla som har gröna fingrar :) Jag verkligen avskyr att rensa ogräs och därav är jag rabatt-lös. Men i sommar är det tänkt att det ska bli lite odling i pallkragar och lite annan plantering. Måste nog dokumentera undret för när det gäller mig och odling är det faktiskt ett under nästan än hur lite jag lyckas åstadkomma. Det finns vissa sorters blommor som jag verkligen vill ha. Det är inga märkvärdiga sorter alls men nya för mig ändå. Men i år börjar jag litet. Det är tillräckligt stort för mig :)

    Ser att du blivit "Följare" hos mig. Tack för det och välkommen! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  14. Och jag som har en trådback i garaget som vi glömde ta till containern. Den ska jag spara nu, tack för tipset!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit