Välkommen hit till min blogg



onsdag 28 december 2011

Convallaria majalis ’flore pleno ’ dubbel vit liljekonvalj.

Finns det nått vackra är vanliga liljkonvaljer, den om något symboliserar väl svensk sommar??En bukett liljekonvaljer på bordet till midsommar hade jag alltid förr, nu då jag inte har den vanliga liljekonvaljen i min trädgård så får jag bara titta på denna, jag har inte plockat in nått av den än, men kanske nästa sommar

Jag vet att många odlar iskonvaljer så här i jultid. Iskonvaljer kallas de krukodlade liljekonvaljer som genom köldbehandling drivs att blomma redan till jul, ibland har jag funderat om det skulle gå att göra själv, har någon gjort det?? Tagit in Konvaljer och stoppat dem i frysen för att ta ut före jul. Skulle faktiskt vara kul att pröva …

Den här liljekonvaljen har jag haft i några år och inte har den farit ut som en löpeld som den vanliga kan göra, utan den har hittills varit beskedlig i sin spridning. Däremot kan jag varna för den vanliga liljekonvaljen som gärna kan ta över en hel rabatt.

Convallaria majalis ’flore pleno ' dubbel vit liljekonvalj är en odlad form av vår vilda liljekonvalj . Den blommar i maj-juni hos mig. Och är ca 30 cm hög.


Konvaljen är en bra växt i skogsbrynet under lövträd och i framkanten av buskage, då den är skuggtålig. Den trivs också i samma slags frisk, mullrik, fuktighetshållande lövjord som många lövträd och buskar gör.


Förökning: delning

Lite om den vanliga Liljekonvaljen:

Både släktnamnet och det svenska namnet liljekonvalj är en förvanskning av latinets lilium convallium, som betyder ”den slutna dalens lilja”. Majalis skvallrar om att den tillhör maj månad. Liljekonvaljens väldoft och vita rena uttryck gjorde att den blev en symbol för Maria, och har även kallats för Vår frus tårar. Men den har haft ett symboliskt värde inom hednakultur långt tillbaka I historien. Liljekonvaljen har ett brett användningsområde som medicinalväxt. Är förvildad I hela Sverige förutom i fjälltrakterna. De röda konvaljbären, liksom växten i övrigt, är giftiga.

Liljekonvaljen är också Finlands nationalblomma och Gästriklands landskapsblomma.

Ha det gott!!

11 kommentarer:

  1. Hej Berit. Så märkligt. Jag har suttit för en stund sedan och börjat skriva på mitt nästa inlägg om, ja just det Liljekonvalj.
    Har inte lika mycket info som du, men det jag har får väl duga som morgondagens inlägg.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  2. Den där var söt.Själv har jag den vilda som vandrat in från skogen i en rabatt.Och som du skriver så tar den över.Svårt att få den lagom.PS Nu har även jag sått.Får se vem av oss som kan stirra upp de första frönernas grodder.

    SvaraRadera
  3. Åh vilken vacker blomma! Jag har den vanliga vilda i trädgården:) Uppe under den stora granen på platån på baksidan där växer den snällt och har så gjort i många år:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Måste bara få berömma din header som jag tycker är så stämningsfull.
    Fin den är den dubbla liljekonvaljen.Jag har bara den rosa o den med strimmiga blad.Båda uppför sig väl än så länge.
    Den vanliga fanns i trädgården under några ekar o där får den ju vara o bete sig som den vill :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Åh, så söt. Känner nästan doften genom datorn.Jag har en enkel rosa i rabatten och precis som du säger så sprider den sig ordentligt. Man får gallra hårt.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag är oxå en stor beundrare av liljekonvalj,o den dubbla har jag aldrig sett förr-bedårande!Jag ska nog "ta in" liljekonvaljen i min nya trädgård,det är säkert :)Hälsn.Saga

    SvaraRadera
  7. Tittar in till dig och önskar ett riktigt GOTT NYTT ÅR ♥ Kram från Maria

    SvaraRadera
  8. Liljekonvaljen är en riktigt fin sommarblomma.
    Jag fick in den i en rabatt med jorden vi köpte av en åkare. Den har spridit sig ganska ordentligt så jag gör en storrensning sedan den blommat klart.

    En dubbel skulle jag inte ha något emot.
    Den är riktigt fin.

    Önskar dig ett riktigt fint slut på det gamla året.
    Gott Nytt År.

    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Gud så söt den dubbla är, den har jag aldrig sett....vill ha!!!
    gott slut!
    Mia

    SvaraRadera
  10. Jag lyckas inte ens med de förpreparerade iskonvaljerna man kan köpa före jul, suck... Det är nog bättre att ha dem ute.
    Den dubbla är så ju så söt!
    /Katarina

    SvaraRadera
  11. Detta är min absoluta favoritblomma alla kategorier! Önskar att den tog över hela min "trädgård" kram

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit