Välkommen hit till min blogg



tisdag 20 december 2011

Trollius x cultorum 'Alabaster' Trädgårdssmörboll

En sådan här dag då inte min kropp vill vara med och mörkt är det ute så får Trollius × cultorum 'Alabaster', Trädgårdssmörboll lysa upp denna dag. För lyser upp, det gör den fast den är inte klargul ut mera ljusgula till blekt krämfärgade.



 Den är en hybridkomplex med T.asiaticus, T.chinensis och T.europaeus och därför inte fröäkta, även om man kan få fram just denna färg i frösådden men den vanligaste som blir är orange eller klar gula smörbollar.


Den blir ca 40-60 cm hög, vill stå i i fuktighetshållande jord, sol till skugga.



 Klipper man bort vissna blommor genast kan plantan blomma om.




Hos mig blommar den i början av juni .




Den är vacker i alla stadier.

Ha det gott!!!

9 kommentarer:

  1. Vacker! Den - eller någon annan smörboll, det kanske finns fler? - har jag haft på önskelistan ett tag. Det är bara lite svårt att se var den skulle passa, jag har inget halvvilt eller skogsaktigt på tomten. Men så vacker den är på dina bilder!

    SvaraRadera
  2. Åh vad den är ljuvlig! Vilka bilder, jag blir helt kär :)).
    Jag har den inte hos mig ännu, men det måste det bli ändring på nästa år.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Visst är den fin.
    Alabaster har jag också.Lite ovanligare.

    Ha en riktigt fin fortsättning på julveckan.
    Nu gäller det bara att planera resten av dagarna så att inte allt skall iordningställas på Fredag.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Den ligger mycket högt upp på min önskelista. Jätte, jättefin!

    SvaraRadera
  5. Nästan finast precis innan de slår ut.
    Jag har haft den och undrar just nu var är den?
    Den såg jag inte i somras.
    Hoppas din kropp får vila så att du blir pigg och rask snart igen. Vet hur sådana dagar är.
    Bra att du kan muntra upp dig själv. Tur man har trädgård som intresse så man har lite att njuta av.
    Alla julsaker jag gör kommer oftast i tidningar nästa år så du får vänta ända tills dess.
    Tråkigt både för mig och för er. Jag hade så gärna lagt ut dem på bloggen men så är livet som trädgårdsfotograf.

    Krya på dig Kram
    Och God Jul om vi inte hörs innan
    Annika

    SvaraRadera
  6. Smörbollen tillhör mina favoriter:) Den som är så där svavelgul är verkligen underbar:) Så fina bilder du tagit Berit, du har verkligen fångat smörbollens själ (om den nu har någon:)) Skit att du ska behöva skotta och förvärra dina besvär för att någon beter sig som en idiot:( Hoppas att du kan få ordning på detta. KRAM/Monne

    SvaraRadera
  7. Den va söt!
    Så roligt att du kommit igång med frösådden! Det är märkligt, trots att vi bor där vi bor och sommaren varar en kvart, så dröjer det ändå inte såå länge mellan säsongerna :)

    SvaraRadera
  8. Så fin blomma.Tråkigt att du får ont i din kropp.Men att skotta en massa tung snö är vi nog inte gjorda för.Krya på dig.

    SvaraRadera
  9. Första gången jag såg Trollius alabaster på Blomsterlandet föll jag direkt för de nästan vita blommorna, den plantan såg ut att ha torkat ihjäl senare den sommaren. I år så köpte jag en ny, denna gång med ljusgula blommor.
    Jag såg dessutom att den som varit vit i butiken hade överlevt ökentorkan året före och levde lite grann, men den blommade inte i år.
    Hoppas kroppen mår bättre idag.
    Ha en toppendag.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit