Välkommen hit till min blogg



måndag 12 december 2011

En stjärna föds, Sanguinaria canadensis 'Multiplex',dubbel Blodört

Det är fascinerande att följa en blomma från början med en kamera. Jag gjorde det med några denna sommar. Den här blomman, Sanguinaria canadensis 'Multiplex', Blodört är en av mina vackraste blommor men det är en sådan som man måste sitta bredvid för hinna vara med om blomningen.


 Den blommar en mycket kort tid men då den blommar är den rent vit och så vacker att man nästan drar efter andan. Den blommar med vita dubbla blommor i maj-juni hos mig, blir ca 20 cm hög och har underbara blad också. Bladen står sen hela sommaren. Den vill stå i halvskugga – skugga, men jag har min i sol- halvskugga och det funkar bra det med.










För 8 år sen föddes en helt annan stjärna, min prins. Så ikväll blir det kalas .

Ha det gott!!

10 kommentarer:

  1. Vakker plante! Jeg har kjøpt fylte og enkle Canadiske blodrot i vår, med de fikk jeg ikke opplevd blomstringen på, så nå krysser jeg fingrene og gleder meg til neste vår!
    Ha en fin adventstid!
    Hilsen Stein

    SvaraRadera
  2. Vad fin den är och riktigt kul att göra som du...följa den genom att fota i olika stadier.

    Kram

    SvaraRadera
  3. En sådan fin bildsvit Berit! Och vilken vacker blomma.

    SvaraRadera
  4. Tack att du visar dessa vackra bilder, nu slog samlarinstinkten till igen, trots att det är vinter och vila från planterings projekt.
    Ha en fin Lucia.

    SvaraRadera
  5. Vad den är fin! Så härligt med din bildsvit!
    En dubbel skulle jag så gärna vilja ha, bara jag vet var jag kan få tag på den? Vet du?
    Trevlig Lucia! Ha en trevlig kväll med din prins som fyller år idag!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  6. Det där är en riktig stjärna!
    Finast av dem alla. Tyvärr har jag inte den men en vacker dag skall den finnas hos mig också.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  7. Vilken snygging! Kul att se utvecklingen :) Ha en fin Luciadag :)

    SvaraRadera
  8. Håller med dig Berit det är verkligen en stjärna:) Hade den oerhörda turen att helt plötsligt hitta en planta i en av våra rabatter, måste ha kommit med någon liten rotbit från någon kruka för vi har aldrig köpt någon:)) Fina bilder. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  9. Klart intressant! Måste kolla om man kan fröså den.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit