Välkommen hit till min blogg



måndag 5 december 2011

Den 4 december blommar det....

Igår upptäckte jag en primula som fortfarande blommar hos mig!!

Har aldrig varit med om detta förr att ha blommor i rabatten i december. Tyvärr har det milda vädret vi har och haft, för idag snöar det, lurat en del perenner att börja skjuta upp från jorden bland annat så har snödropparna börjat.

Jag hoppas de klarar sig men det blir nog värre för alla buskar och träd som lurats att det är vår nu. Men det får man ta till våren och hoppas att allt klarar sig. Men nog är det en konstig förvinter alltid.

Ha det gott!!

10 kommentarer:

  1. Hej Berit.
    Jag häpnar! Tänk att det blommar hos dig, det är nog en månad sedan jag såg sista blomman i vår trädgård, men det är klart att klimatet skiljer en del trots att vi inte bor mer än ca. 7 mil från varandra. Din Pite-zon känns än mer sub-tropisk idag jämfört med vår snövita trädgård.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är otroligt att knoppar redan börjar sticka fram, hoppas de klarar den snö som säkert kommer.

    SvaraRadera
  3. Här fick vi lite snö inatt och det har varit minusgrader hela dagen.
    Lite ljusare blev det ute så det är ju inte helt fel med snö.

    Ja nog har hösten varit konstig iår.
    Mildväder hela hösten.
    Jag var ut till sommarstället idag och där fanns ingen snö för det ligger vid havet.
    Törnrosaskjortel blommade än men nu tror jag kylan tar den.

    Hoppas att inte växterna far illa nu när kylan kommer för jag tror en del inte avmognat riktigt ännu.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Helt otroligt att det blommar så pass långt norrut i december:)) Söt är den också;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Helt utroligt at du har blomster her i dec.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  6. Visst är det upp och ner vädermässigt !!!

    Hoppas att den snö som kom ligger kvar och att mer kommer...våra växter behöver snötäcket att bre om sig med...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Mmm, det här vädret är inte så lyckat. Jag hittade videkissar i förrgår när jag var ute och gick. Vi får hoppas att det inte får allt för allvarliga konsekvenser...

    SvaraRadera
  8. hej Berit, hittade nyss din blogg som jag gärna skall följa i fortsättningen också. Tänk att det blommar så där långt norrut. Här i södra Finland har vi också en varm vinter. Jag såg nyligen en ros i blom hos en vän. Om du vill titta in hos mig hittar du mig på rosendal-torpet.blogspot.com

    SvaraRadera
  9. Hej Berit! Jag är en tant 75+ som på gamla da´r begåvats med en marklägenhet med en pytteliten trädgård som jag hoppas få fason på. Grattis till din primula det är ju fantastiskt ända uppe i Piteå. Ville bara tala om att hos mig i zon 1 här kravlar både våriris och snödroppar ur jorden och den söta trädgårdsprimulan ´Francesca´ har tydligen tänkt sig lysa till Lucia. Hoppas att inte dina växter far illa av det konstiga vädret. Nu tror jag inte att klimatet på västkusten just nu är särskilt anmärkningsvärt. Vaffödådå? Jo, redan för sisådär 60-70 år sedan skrev Evert Taube bland många andra en visa, "På Orust" och sista versen börjar så här: Rymden mörknar och solen svinner, ljuset i Måseskärs fyr är tänt. Regnet duggar och bäcken rinner, kattmjukt en kvällsbris från väster spinner, kyrkan i Morlanda ringer advent. Än beta fåren på gröna ställen liksom i Betlehem julekvällen.....
    Fint va´, så har vi det.
    Ha det bäst och en god jul så småningom hälsar Margareta i Särö

    SvaraRadera
  10. Så kul att du vill följa min blogg Solveig:)
    Ja det är ett konstigt väder vi hade men nu blommar inget tror jag, för nu har snön kommit och med den kyla:( ska bli spännande och se vad som händer med de träd som tjuvstartat nu, perennerna är jag inte orolig för de brukar fixa det, men träden orkar de komma tillbaka nästa år och hinner de vintrar in igen...Nja vi får se.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit