Välkommen hit till min blogg



lördag 31 augusti 2013

Blommande skönheter och ett litet (o -)djur


Igår fick jag ett samtal av en trädgårdsamatör från Kalix som grubblade om jag ville följa med till Trädgården i Ursvik, en handelsträdgård i Skellefteå. Klart jag ville det, även om vi inte känner varandra något närmare, så har vi ett gemensamt intresse trädgård och det förbrödrar.
Jag fick en helt underbar dag med många inköp både hos OvesPlantor där vi fick handla fast han skulle fara just då vi kom, bara att skriva upp på ett block vad vi tagit så skulle han skicka fakturan.
Sen hos Trädgården i Ursvik där mina ögon gick i kors av alla fina trädgårdsprydnader som fanns. Där fanns det också mycket smått och gott bland växterna också och en Bergenia ciliata, Strävbergenian fick följa med hem . Den kommer att bli fin i lunden hoppas jag.

Tack Helene för en underbar dag!!!

Nu blommar:
Deinanthe caerulea 'Blue wonder’, Lundsköna. Har underbart vackra blad och en helt fantastisk ljusblå blomma. Den blir ca 40 cm hög och sprider sig med underjordiska utlöpare, vilket den gärna får göra, vill stå i halvskugga och blommar juli – augusti. Jag har två exemplar av denna växt en står lite soligare till och blommade tidigare.



Blommar om gör denna skönhet Rhododendron groenlandicum 'Helma', bredblad skvattram .



Tricyrtis hirta ’Purple beauty’, hårig skuggliljaBlommar i augusti – september och blir ca 40 cm hög.Denna växt är jag själv fundersam om den överlever här uppe men man vet ju inte förrän man prövat. Jag har haft dålig erfarenhet av dessa i min gamla trädgård men nu bor jag ju lite varmare till…


Swertia perfoliata Den blir ca 40 cm hög och behöver ganska mycket fukt. Swertia perfoliata är en gentianasläkting kommer, såsom större delen av alla Swertia, från Asien. Den blir ca 40 cm hög och behöver ganska mycket fukt. Den är lätt att fröså och får många frön, så nu får jag bara hoppas de hinner mogna några frön. Swertia perfoliatas  blomman som har lite smalare kronblad än Swertia kingiis.



Skönhet vet jag inte om jag kalla denna men fin på sitt sätt, en växt jag fick tag igenom Facebook auktioner. Den heter Actaea (f.d Cimicifuga) simplex variegata , variegerat silverax. Plantan är inte så stor än men kan nog bli fin med tiden.





Åså var det (O-)djuret då , som satt på min höstanemon. Vad heter den fulingen då, någon som vet??



Ha det gott!!

9 kommentarer:

  1. Va trevligt med en trädgårdsutflykt!

    Lundskönan är bara så ljuvlig! Den har stått på min önskelista länge. De andra blommorna du visar väcker ju också habegär:-)

    Ha en fortsatt fin helg! Kram!

    SvaraRadera
  2. Kan det vara en fönsterblomfluga (Volucella pellucens) bland alla dina vackra och spännande blommor? Jag följer en blogg, som brukar visa insekter och där finns en fluga som påminner om den du fotograferat.

    SvaraRadera
  3. Det har ju varit en helt otroligt varm och fin augusti. Makalöst skönt och så det blommar fortfarande. Vilka vackra blommor du har. De är som perfekta konstverk.

    Hoppas du har en fin helg. Imorgon första september...redan.. Förstår inte riktigt hur det gick till :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Lundskönan står på min önskelista med, och har gjort länge, ingen raritet förutom i plantskolorna tydligen :-/ Och skuggliljorna frös bort hos mig, kanske gör ett försök till, för fina är dom ju!

    SvaraRadera
  5. Så många fina växter som blommar hos dig! Lundsköna måste jag hålla utkik efter nästa gång det blir en sväng till plantskolan!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Härliga växter! Odjur vet jag inte om jag håller med om, tycker att den är rätt fin den där blomflugan. Nyttodjur och snälla är dom dessutom.
    Ha det!

    SvaraRadera
  7. Ja Deinanthe caerulea 'Blue wonder’ er skikkelig vakker :)Jeg tror du har hatt besøk av en hvitbåndet humleblomsterflue? Volucella pellucens? Eller noe i den gaten :) God søndag!

    SvaraRadera
  8. Åh kära nå´n så mycket vackert du har!!! Man blir bara lätt (????????????????) ha-galen!!!;-)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit