Välkommen hit till min blogg



söndag 18 augusti 2013

Fröplockartider…


Nu mognar frön eftersom och jag har plockat in frön länge. Jag tror det bor en hamster i mig faktiskt, för jag ser det som en stor rikedom då jag plockar frön och ibland är det ingen hejd på fröplockandet. Jag behöver inte alla frön själv utan brukar dela med mig av mitt överflöd, dels genom fröbyten men också att jag bara ger bort en del frön . En hel del har jag sålt till en fröfirma också och en del brukar jag auktionera ut på F.B. och en del åker till STA:s frölista men det mesta ger jag nog bort….alltid kul att få chansen att glädja andra.

Så här ser det ut så här hos mig just nu, en massa frön på tallrikar i påsar (godispåsar) och melittapåsar. Det är dags nu att sätta sig och börja rensa lite, nått som jag gillar att göra. Man tänker så bra då:)



Nu äntligen så blommar min Echinacea purpurea ’baby swan white’, tror det är minst 3 år sen jag sådde den och den har bara tjurat och inte velat blomma men nu gör den det…



En annan som blommar nu är den kanske minsta Alliumet jag har Allium mairei som hos mig kanske är 10 cm hög och blommar med vita små klockor. Man får ha ögonen med sig att upptäcka den i rabatten. Denna sådde jag ifjol.



En ros som är otroligt vacker i både färg och form är ’Cuthbert grant’ Den är en modern buskros som kan bli upp till 1 meter hög och ska vara motståndskraftig mot både mjöldagg och svartfläckssjuka. Däremot for den väldigt illa denna vinter så jag fick klippa ner den till fotknölarna men nu blommar den så fint igen.





Välkommen hit Pia så kul att du ville följa min blogg!!


Ha det gott!!

11 kommentarer:

  1. Ah!
    Jag som tänkt gå på lite frösamlar jakt ett tag nu.
    Bra , nu fick jag inspiration!
    Fram med melittapåsarna;)
    Annica

    SvaraRadera
  2. kul att samla frön
    man skulle kanske ta en runda i rabatterna
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Här samlas det också fön för fullt! Visst tänker man bra när man rensar fröer!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Frösamlartider är mysiga tider!
    STA:s frölista är en riktig skattkammare. Och visst är det roligt att byta fröer? Jag har många växter i trädgården som är bytta, fådda eller fådda frön. Det gör det hela lite mer personligt tycker jag:-)
    Ha en fin söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag känner igen hamsterbeteendet vad gäller fröer. Kul att Echinacean blommar efter lång väntan. Det är alltid extra roligt att få se resultatet av det man sått själv jämfört med "köpeplantor"

    SvaraRadera
  6. Jag är ju ingen fröfantast precis, men jag kan glädjas åt att andra vill ha frön från min trädgård. Underbart vacker ros!

    SvaraRadera
  7. Herlig å samle frø og vente på neste såsesong:)
    En hyggelig sensommer-syssel dette:)
    Gøy når en har ventet i flere år før en plante slår ut i blomst:))
    Ønsker deg en fin ny uke:))

    SvaraRadera
  8. Du är en frödrottning, så flitig med att plocka. Själv är jag lite slapp:). Skulle vilja samla men det blir ändå inte så, jag bara skakar av vissa frökapslar direkt i rabatten.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. För mig är det ganska nytt att ta hand om frön... Har dragit upp riddarsporrar från förra året som blommar redan i år och mycket roligare blev det genast :) Det funkar ju!!!
    Så nu har jag plockat mängder med frön att plantera´:)

    SvaraRadera
  10. Men käre värld så mycket fröer! Och säljer till fröfirmor gör du också - kan man göra det?! Vad är det för fröer du samlar, har du något särskilt blogginlägg om det med tips på hur man bär sig åt för att få fröer av hög kvalitet?
    Ha det gott!/Laila
    PS Ja, hälsa gärna till Sture från min man också!

    SvaraRadera
  11. Länge sen jag tittade in till dig på bloggen, men jag känner igen mig i allt frodigt grönt, dina härliga kreativa ideér och bland alla småbyttorna i ditt kök! Det var så spännande att bo hos dig i fjol när vi var på Nolia. Man visste aldrig riktigt säkert vilken ört man kunde råka "krydda till" maten med;-)
    Nolia i år var inte lika spännande, tror det var Piteå, Öjebyn och framför allt Berit som saknades! Kram Åsa

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit