Välkommen hit till min blogg



onsdag 14 augusti 2013

Hemma hos Ulla-Britt Hellström i Hällfors, Luleå


Detta är en trädgård som ligger mig varmt om hjärtat, dels för Ulla-Britt själv men också för att denna trädgård andas frid och ro. Jag vet inte om det beror på att hon har skogen nära eller om det beror på att hon har så mycket gräsmatta kvar som lugnar ner alla rabatter. Sen har hon lyckats med att ta in skogen i sin trädgård eller trädgården i sin skog.

Ulla-Britt var en gång i tiden min trädgårdsmentor och är det fortfarande men det var hon som fick mig att börja med trädgård i den skala jag är nu. Hon var min läromästare i mycket, men just kanske mest i skapandes förmåga…att kunna skapa både i form av perenner i färg och form är hon en mäster i. Sen har hon ju lärt mig massor igenom årens lopp, helst då vi bodde nära varandra och jag kunde snippa dit på en kopp kaffe och bara vara i hennes trädgård, jag var där kanske säkert två gånger i veckan och såg alltid nya perenner som jag aldrig sett förr. Idag bor jag ju en bit bort men något trädgårdsbesök hos henne brukar det alltid bli varje sommar.

Det är Ulla som hon kallas som själv bygger alla byggnader, som hon säger själv vi kan själva mer än vi tror.  Ulla-Britt fick andra pris i Trädgårdstoppen ifjol och hennes trädgård har varit i några tidningar, senast var den i Trädgårdsamatören.

Här kommer en massa bilder från hennes underbara trädgård, njut för det gör jag varje gång jag vandrar i denna trädgård. Tyvärr så var det sol denna dag så alla bilder gör inte hennes trädgård rättvisa . Jag lämnar alla bilder utan kommentarer men svara gärna på era frågor:)

























Ha det gott!!

19 kommentarer:

  1. Vilken inspirationskälla...allt är så fint men sitt platsen under trädet föll mig verkligen i smaken....skulle jag gärna ha....=)

    Ha det bra !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. mycket fin trädgård
    förstår verkligen att återvänder till den
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. En helt fantastiskt trädgård -helt i min smak! Såg den på trädgårdstoppen och föll redan då:) Vad härligt att du bor så pass nära att du kan hälsa på ofta, vi får väl se om vi någon gång kommer oss upp igenom landet, då kan vi kanske få se alla dessa fina trädgårdar som finns i er landsända:)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Så vakkert det er der! Flotte bilder du har tatt :-)
    Ha en herlig dag!

    SvaraRadera
  5. Jag förstår att du är förtjust - en mycket vacker trädgård. Verkligheten är säkert ännu bättre, svårt att återge trädgårdar på bild även om dina bilder är fina.

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar trädgård! Oerhört väl anlagd och så välskött. Och visst har du helt rätt - den andas fridfullhet!

    SvaraRadera
  7. Snacka om välskött! Mycket vacker trädgård!/Annica

    SvaraRadera
  8. Där skulle jag kunna gå och njuta flera dagar.

    Sittplatsen under pilen är fantastisk.
    Och vilka fina ideer , många olika rum.

    En riktig guldgruva att få inspiration från.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar trädgård! Jag älskar de fina gräsgångarna och de vackra perenn-rabatterna. Precis den stil som jag försöker få till i min trädgård. Jätte-fina bilder!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  10. Definitely on of those grandest garden worth envying for. Love the inspiration in here. Got my eye on your next posts.

    SvaraRadera
  11. For en hage! Tusen takk for at du tar oss med :)

    SvaraRadera
  12. Inspirerande och idégivande. Och så blir man nyfiken på vissa växter. Vet du exempelvis vad växten heter på din 5:e bild bladen längst fram i nederkanten, längst till vänster? De förekommer på flera bilder. Hoppas du förstår vilken jag menar. Du brukar vara en fena på namn.

    SvaraRadera
  13. Förstår verkligen att du trivs i denna trädgård! Välanlagd, fina växtkombinationer, samspel med det vilda. Och så fastnar jag för byggnaderna, otroligt fina! Har Ulla någon blogg? Undrar hur hon bär sig åt för att inte få en massa ogräs i kullerstenssättningarna. Markduk under?
    Ser att du bor i Piteå. När vi var på Capri i våras träffade vi en väldigt trevlig konstnär från Piteå, Sture Berglund.. Känner du till honom.Hoppas kunna besöka Piteå och familjen Berglund så småningom - inte lätt att ge sig av härifrån under odlingssäsongen dock.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja jag känner Sture Berglund haft honom som både dagisförälder och haft honom som lärare då jag var yngre.
      Nää Ulla har ingen blogg och jaghon har markduk under stensättningarna.

      Radera
  14. Den här trädgården skulle jag också vilja besöka. Reportaget i Trädgårdsamatören har jag lusläst flera gånger och bilderna kan man aldrig se sig mätt på.
    Förstår att du hämtar inspiration här ja.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du kommer uppåt någon gång så hör av dig till mig så fixar jag ett besök i Ullas trädgård, en helt underbar trädgård.

      Radera
  15. Vilken trädgård! Just det har jag funderat på om man kunde få sig en titt i verkligheten på någon intressant trädgård där på andra sidan. Bra att veta att du kan fixa kontakt ifall vi har vägarna dit på andra sidan någon gång.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  16. Jag kan bara hålla med er alla, vilken underbar trädgård.
    Även om man själv aldrig kan skapa något liknande så blir man fylld av inspiration efter att ha sett detta.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit