Välkommen hit till min blogg



tisdag 27 augusti 2013

Höst är det minsta som känns nu…


Vi har helt underbara brittsommardagar med värme och sol och man kan gå i shorts, älskar det!!!!Så även om en massa blommor som börjar på höst blommar nu så njuter jag av den varma vädret och bara är och vägrar inse att det är höst. Löven har börjat gulna på björkarna och sakta börjat falla ner på marken men det är nog mera torkskador på träden eftersom vi inte haft såå mycket regn denna sommar.

Höstfloxen har blommat ett tag och spridit sin väldoft över trädgården. Den blommar i slutet av sommaren, kring juli - september. Och höjden kan variera på de olika sorterna från 60-110 cm. Höstflox ska planteras i väl dränerad trädgårdsjord, i full sol, men trivs också att stå i lite skugga. Om sommaren är torr, måste man vattna, speciellt om den står i sol. Ett problem med höstfloxen är att den lätt angrips av mjöldagg, framför allt i soliga torra lägen. Om man låter den omges av andra medelhöga arter kan man lite dölja dess fula, angripna nedre delar.

Phlox paniculata 'Eden's Smile'

Phlox paniculata 'Blue Paradise'


Phlox paniculata ’alba’



Aster novi-belgii 'Royal Blue' Höstaster. Blir ungefär 40-50 cm hög hos mig. Vill ha sol-halvskugga. Vill ha näringsrik men framför allt fuktighetshållande jord.



En annan Aster som blommar nu i lunden är Aster divaricatus, Vit skogsaster, som är vackrast i halvskuggiga lägen, blir ca 50 cm hög, tål torka och blommar länge. Om du någon gång hört Hannu så pratar han lyriskt om denna växt.



En till höstanemon har börjat slå ut sina knoppar och den heter Anemone tomentosa Serenade' Silvrig höstanemonBlir ca 80 hög .Blommar i augusti - september. Vill ha sol - halvskugga.Gillar även baksidan på den...



Saxifraga fortunei, Stor höstbräcka Den blir ca 40 cm hög och vill stå i väldränerat men lite fuktigt i sol - halvskugga. Blommar med vita blommor i slutet av juli –början av augusti 




Ha det gott!!!

8 kommentarer:

  1. Den blå floxen är "fantastisk"
    Mycket , mycket fin! En Måsteha blomma :)

    Skönt att veta att jag inte är ensam att vara energilös ...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Gult hos dig och rött hos mig, i små doser.
    Jag har klonat mig, därför har jag listat mig igen som följare. Skämt åsido, nu gäller det via den nyare bloggen "Solbackens trädgård", så omvägen via "Dagens bästa bild" undvikes, det har varit mer där jag hittat dina nya inlägg.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. mycket vackert med höstflox och astrar
    jag gillar att ha mycket höstblommande växter då känns sommaren längre
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  4. 'Blue Paradise' var verkligen osannolikt blå. Den måste man ju ha. :-)

    Ha det gott!
    Danlel

    SvaraRadera
  5. Visst är flox fantastisk! Jag har några stycken också, och dessutom gillar jag doften, de luktar lite nostalgi för mig. Ha det gott i värmen.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Mycket fint där och flox är nog nåt som jag får göra ett försök med igen, har inte lyckats så bra förr.
    Sqrulan

    SvaraRadera
  7. Härligt med lite sensommar-höstblommare Och jätteskönt med fortsatt soliga dagar, men torrt är det. Ha en fortsatt solig dag/Carita

    SvaraRadera
  8. Vi har også vært velsignet med gode varme dager :) Det er bare å nyte! De første plommene er modne så det er definitivt høst :)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit