Välkommen hit till min blogg



tisdag 6 augusti 2013

Och fräknar har vi alla…


Härliga dagar har haft med en värme som är hög. Jag har rantat mycket nu, hunnit vara till Burträsk för att hälsa på en kompis. Hos henne har jag grävt upp lite plantor igen denna gång fick jag en Paeonia peregrina, turkisk pion som ska bli blodröd även en svart iris har fick följa med hem eftersom den jag fått av henne inte ville i år.

Även Märta (Vargviksgården) fick ett besök och där inhandlades en Primula ’Corporal Baxter’ och en Thalictrum delavayi ’Splendide white’, en vit violruta. Eftersom Märta inte har några barr så for jag över till Eva ( Nymyrans trädgård) för att kolla vad hon hade och där hittade jag ett barr som jag trånat efter länge men inte haft någon riktig plats för, men som jag nu skapat en plats för. En Taxus cuspidata ’nana’, Japansk dvärgidegran den har så läckra barr som är både mjuka och är de nya barren blir ljusgröna som bryter så fint mot de äldre lite mörkare barren.

Nu blommar liljor och många har fräknar som jag.

Denna lilja har jag fått namnförslag som Lilium ’Wedding bells’ otroligt vacker är den även om man måste böja sig ner eller lyfta upp den för att se den.



Lilium ’Peach butterflies’



Namnlös aprikos lilja. Kan det vara Lilium 'Chinook'??



En från Lilium Tango kollektionen som jag köpte av Guntis Grants på ett lök och knöl symposium i Umeå.



Lilium formosanum var. pricei. Liten basunlilja som hos mig har en höjd på kanske 3 dm men med nästan lika stor blomma. Denna sådde jag ifjol och blommar nu.En snabb Lilium för annars kan det ju ta upp till 4-5 år innan man ser en blomma av frösådda liljor, går lite snabbare med bubiller.



Lilium ’King pete’



Sen några namnlösa men vackra liljor…kanske någon har något namnförslag??





Ha det gott!!!

7 kommentarer:

  1. Visst är det underbart med alla härliga liljor som blommar och ger glädje för ögonen....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Måste sätta mer liljor.Du har så många fina hos dej.Och många blommar ju nu när det börjar bli lite glest med blommor i trädgården.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Läckra som bara den! Älskar liljor speciellt när de doftar, som mina "trädliljor" gör nu:) Hela altanen är insvept i en ljuvlig doft:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Helt underbart, som vanligt, hos My Rented Garden:)! Liljor tillhör mina absoluta blomfavvon och även jag har några. Alla har dock blommat över nu.
    Ha't! /Anja

    SvaraRadera
  5. Meget flotte fotos af de skønne liljer,Guntis Grants har rigtig mange fine hybrider:)

    SvaraRadera
  6. Tjusiga liljor! Och sommarfräknar...visst:)

    SvaraRadera
  7. Så snygga är de! Man kan inte få nog av dem...
    Helt fantastiskt egentligen att dessa blommor som ser så exotiska ut kan klara sig hos oss!?

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit