Välkommen hit till min blogg



fredag 2 augusti 2013

Blickfång…


Igår kväll hade jag en visning av min trädgård igen den 4:e för i år, nu har jag bara kvar 2 stycken för denna säsong. Jag är tyvärr lite för noga och blir lätt hysterisk i mitt rensande före visningarna för jag vill att min trädgård ska se fin ut. Jag har blivit bättre än jag var förr men det blir ändå ett intensivt jobbande före visningarna ändå. Hur gör ni?? Jag önskar att jag var lite mindre noggrann men jag är inte det.

Att visa sin trädgård är kul och man träffar så många likasinnade som man kan diskutera växter med. Sen så ser de oftast nått som jag inte tänkt på att jag har, man får upp ögonen för någon växt man inte sett riktigt före. Men dessa två ser även jag:)

En annan som tittats och grubblat över är denna Crocosmia 'Lucifer'Montbretian 'Lucifer'.  Folk har frågat om jag tar in den över vintern men nej det gör jag inte. Jag vintertäcker den med massor av löv, säkert ett täcke på 2 dm och den har nu överlevt ute i två vintrar. Fick tipset av Anette på Solbacken om att göra så och den övervintrar ute då.



Många har tittat och grubblat över denna perenn Astragalus galegiformis, GetrutevedelDen är nu ca 60 cm hög och vad jag kan förstå, efter läst på lite om den, att den kan bi 1,80 cm hög med då krävs det nog ett varmare klimat än det jag kan bjuda på (förhoppningsvis), ifall den blir högre behöver den flyttas. Den blommar med gulvita blommor och har rönnlika blad. Ryktena säger att denna inte ska klara min zon, med man ska inte lyssna på sånt utan man måste prova själv.




En till som många tittat på och som jag också gillar är Lavatera thuringiaca, Gråmalva. I år är den enorm i både blomning och höjd.



Två av årets inköp på resan, två som ska bli lite marktäckare har jag tänkt

Vaccinium praestans, Blododon är en mycket liten, lövfällande buske som bara blir 3 - 10 cm hög.Den sprider sig sakta med rhizomer (underjordiska utlöpare). Blomman är vit med lite rosa ton och bara 6 mm stor.Bäret är rött och ca en cm stort. Den jag hittade hos Vesa på Vakka-taimi i Finland.



Gunnera magellanica, Krypgunnera En Gunnera som bara blir 5 cm hög och ska sakta sprida sig.Bladen är blanka och njurformade.Då var det där med härdigheten, den ska inte klara min zon med det vet den inte om och jag har inte berättat det heller för den.Sen tro jag att den är gode oprövad här uppe så försöka måste man ju, vi har ju nått som de i södra Sverige inte har varje vinter, snötäcke. Den hittade jag i en privat trädgård.



Nu blommar Clematis fremontii, Fremontklematis .Den blir bara 30-50 cm hög.Ska bilda kompakta kuddar och trivs i soligt väldränerat läge.Den här sådde jag 2010 från frön av Gardens North.



Ha det gott!! 

11 kommentarer:

  1. Härliga växter och framförallt Fremontklematisen den föll jag för:)

    SvaraRadera
  2. Gråmalva har jag åxå fick den av en norrlands bloggkompis för flera år sedan på gamla TB Trädgårdsbloggens tid
    jag har andra malvor men just Gråmalvan är häftig genom sin storlek
    klematisen gillar jag
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Bara vi inte talar om det för plantorna så fixar dom flesta vårt klimat....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Jag har också jobbat halvt ihjäl mig inför trädgårdsvisningar men nu har jag slutat att vara så petig:) Mår mycket bättre av att inte känna alla dessa "måsten". Men man är som man är;) Som vanligt visar du en massa kul och intressanta växter. Här har jag inte gjort ett handtag i trädgården på en månad ungefär eftersom vi hållit på med köket men framför allt har det varit alldeles för varmt att jobba i rabatterna, nu när köket snart är klart och det blivit lite svalare emellanåt så ska jag börja att röja bland ogräset, vet att jag också ska ha en montbretia någonstans i allt det gröna:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Härligt! Förstår besökarnas intressen! Skulle själv stanna till där de stannat! Tack för infon!!;-)

    SvaraRadera
  6. Skönt att se mitt tips fungerar!
    Jag rensar också mycket inför visningar, mer och mer faktiskt. Likadant när journalister kommer. Tokrensning i många timmar.
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Åååh Berit! Du presenterar en och annan godbit som får mig att vilja flyga över direkt till dig !Den där 'Lucifer' däremot hånlog mot mig och försvann under jorden för att aldrig mer visa sig.;)!/Anja

    SvaraRadera
  8. Hei Berit:)
    Så mange godbiter du deler!..Crocosmia..så flott!
    Sommeren har gått så fort og lenge siden jeg kikket innom deg.Nå skal jeg rulle meg nedover her:)
    God helg:)

    SvaraRadera
  9. ps
    Usch! Jag vet hur det känns när "allt skall vara perfekt" till ett visst datum! Men, nu vet du ju, som är snart proffs på trädgårdasvisning, att det kommer att gå bra och folk kommer att visa sin uppskattning för dina ansträngningar.
    Jag har tre visningar kvar...;)!
    ds

    SvaraRadera
  10. Tänk vilken tur att du inte lyssnar på vad som "ska funka" eller inte, hur hade din trädgård sett ut i såfall? :) Jag förstår att det kan bli stressigt med visningsträdgård och att man kan bli lite väl petig. Men nu är du van eller hur?

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit