Välkommen hit till min blogg



tisdag 13 augusti 2013

Många bollar i luften…och ett litet tjuvkik bjuder jag på


Jag håller på att snickra och framåt går det, om även sakta. Jag kunde inte snickra igår för min kropp protesterade, vilken den börjat göra ofta nu, tur att jag vet sen gamalt att det kommer bättre dagar då jag fixar mera. Så istället för att snickra rantade jag det kan man också behöva. Fick se en helt underbar trädgård i Rosvik men ska åka dit igen med kameran denna gång och inte bara Leve som var önskemålet.
Men en liten tjuvkik kan ni få på det projekt som Snickar-Berta sysslar med just nu. Mera bilder kommer då det blir klart.



Då solen lyser genom Cotinus coggygria ,rödbladig Perukbusken så förstår jag varför jag odlar den här fast den inte är helt härdig. Jag använder den mer som perenn eftersom den fryser ner men kommer med nya kvistar varje år. Så underbar!!



Jag kan bara älska knoppar och Asclepias incarnata, rosensidenört har knoppar som ser ut som bollar.



Vita bollar har Triosteum pinnatifidum, Flikfeberrot som blommar med obetydliga blommor men får underbara frukter sen på hösten.



Lika är det med Triosteum himalayanum Feberrot men den får röda frukter sen.



En som har gröna bollar är denna Codonopsisen som är sådd som sp. kan vara en Codonopsis lanceolata?? Eller vad tror ni…en underbar klättrare som hos mig får klättra på en gammal trädgren.




Streptopus amplexifolius,skruvrams kanske inte har bollar men i alla fall droppar nu på hösten.




Ha det gott!!

7 kommentarer:

  1. You have got me interested in what you are doing with that wood. Just checking in again today after seeing it piled together a posting ago. JC

    SvaraRadera
  2. Ser ut att bli något bra och fint av ditt snickrande.Och vackra blommor(knoppar)har du som alltid.
    Kram Gunsan.

    SvaraRadera
  3. Aha, ditt projekt ser verkligen lovande ut;) Så mycket fina växter du visar! Det kan mycket väl vara Codonopsis lanceolata, snyggare inuti blomman än utanpå:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Spännande att få se vad du har hittat på nu
    mossdammen i förra inlägget är helt fantastisk
    du har många fina rabatter
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  5. Nu blir det spännande att se vad det blir. Kanske en form av skärm :o)
    Här har Cordonopsisen fullt med knoppar också. Lanceolata gissar jag också att det är .
    Flikfeberroten blommar för första gången hos mig det är så kul när något nyinköpt blommar för första gången.Endast den vita.

    Ha det gott



    SvaraRadera
  6. Det bliver helt sikkert et mægtig fint hegn. Skønt med genbrug.

    /Birgitte

    SvaraRadera
  7. Jag tycker perukbuskar är så snygga, men har inte vågat satsa på en eftersom de inte är härdiga. Men om du har en uppe i zon fem, kan väl jag i zon fyra.....
    Ha en bra dag.
    //Katarina

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit