Välkommen hit till min blogg



torsdag 8 augusti 2013

Höstfloret har börjat…


Igår kväll hade jag min 5:e visning av min trädgård för trädgårdssällskap. Jag hade ju två visningar i våras då man tittade på vårblommor och nu får man titta lite på höstfloret som kommit, eller som en sa igår nu blommar det helt andra växter i din trädgård. Jag har försökt bygga upp min trädgård med att det alltid ska blomma något i den, så för mig har det varit lika viktigt att ha höstblommande växter som vår blommande.
Nu då jag inte har någon visning förrän om två veckor ska en del växter få åka karusell, en del växter kommer att ta bort och en rabatt ska nog utökas, tror jag.

Hemerocallis ’Dancing Summerbird’. Denna köpte jag ifjol av Ingrid Moholm som har underbar dagliljor och samlar på dem.



Hemerocallis ’ Sammy Russel’.



Iliamna remota, en inte så vanlig växt som är släkt med malvan., den har inget svenskt namn. Denna är sådd av frön från Gardens North. Kan bli upp till 2 meter och vill stå i sol-halvskugga.


En av mina absoluta favoriter i höstfloxarna är denna Phlox paniculata 'Laura’. Den har mörka knoppar och doftar underbart.


Höstanemonerna har börjat slå ut. Ibland vet jag inte om det är knopparna eller blomman jag gillar mest. Här har Anemone Tomentosa ´Robustissima’ slagit ut sin första blomma. Den trivs så bra hos mig så den har utökat sig massor som jag i våras krukade in.


Meconopsis cambrica 'Muriel Brown' en röd dubbel engelsk vallmo som jag köpte av Hannelotte för tre år sen. Blommar länge.


Asclepias speciosa, Sidenört. Också en planta jag gått och väntat på att den ska slå ut sina blommor, den sådde jag för tre år sen och blommar för första gången i år. Tyvärr så har den ett fel beteende, som jag förlåter den för nu, den sprider sig i sidled.


Den har fina knoppar också.


En som jag trodde länge var död har växt till sig riktigt bra nu, Saxifraga cortusifolia ’Rokujo’, Höstbräcka den brukar inte hinna blomma hos mig men den har helt underbara blad med röd undersida och röda stammar.


Även min Maackia amurensis blommar nu.



Ha det gott!!

9 kommentarer:

  1. Underbart med all sensommarblomning...så vackert...=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Håller med om höstanemonerna!Men jag tror knopparna vinner!/Annica

    SvaraRadera
  3. Knopparna på Höstanemonerna är verkligen fina.Synd att den sprider sej så vilt.Det som blommar nu är så underbart.Och nu har vi fått regn i massor så den blir nog lite fart här med.Gunsan.

    SvaraRadera
  4. Ska än en gång försöka mig på att plantera en höstanemon, de vill inte vara hos mig tydligen men jag ger mig inte:) Som vanligt har du så mycket fina bilder på fina växter:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Det blommar hos dig alldeles enormt! Men att du kallar det för höstflor - är det så? Här är det fortfarande sommar, tja, sensommar då:)!/Anja

    SvaraRadera
  6. Mums! Håller med Anja, jag stretar emot hösten. :-)

    SvaraRadera
  7. Det finns mycket fint att titta på hos dig! Skulle inte ha något emot att komma och titta, men tyvärr är det alldeles för långt bort!!
    Jag börjar däremot bli lite orolig för alla mina jättefina dagliljor verkar snart ha blommat över. Än finns det väl lite kvar, men efter den otroliga värmen som var förra veckan så gick det fort. Och på onsdag är min visning - och det är bara extremt trädgårdskunniga som kommer. Alltså så är det i och för sig rätt skönt att det blivit lite svalare, men så vill jag ju åka och bada också.....*fniss'

    SvaraRadera
  8. Det är alltid en liten utmaning att få till det så det blommar i princip hela säsongen...man blir sååå lycklig! Vackert har du det i varje fall.
    Trevlig helg på dig.

    SvaraRadera
  9. Nei, høst vil vi ikke ha riktig ennå. Flotte bilder! :-)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit