Välkommen hit till min blogg



onsdag 28 augusti 2013

Lilium 'Anastasia'


Nu blommar min Lilium 'Anastasia' så otroligt vacker och doftar underbart!!!Det är en Orientkejsarlilja som betyder att den är en hybrid mellan Orient-Gruppen och Regale-Gruppen, den här är förädlad i Amerika. Jag har tyvärr inte funnit vem som registrerat den och tagit fram den, kanske någon vet. Den brukar också kallas för trädlilja eller OT-lilja.




Den kan bli upp mot 2,5 meter men min som är ung från ifjol då jag fick den av en kompis (Lena) är kanske 70 cm hög i år. Har en stor blomma min är säkert 15-20 cm stor men har en nackdel den nickar då den blommar men blir den så hög som det står ser man den ändå. Men även baksidan på den är fin om man måste se den uppifrån. Min står i sol-halvskugga i vanlig trädgårdsjord.

Baksidan



Den stora knoppen



Ha det gott!!


16 kommentarer:

  1. Vilken goding och bäst på baksidan och helt underbar som knopp. En riktig Wow-lilja.

    Sommarkram / Therése

    SvaraRadera
  2. Så otroligt vacker och vilken baksida....=)
    Ha det bra !!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Så vacker den var! Underbar!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Hej Berit

    Der er ikke noget at sige til at du har svært ved at finde ud af hvem der frembragte "Anastasia".
    Den geniale liljeforædler Levern Friemann frembragte for mange år siden en lilje opkald efter sin kone: "Marion Friemann" - den så man pludselig hos andre, et par år efter, under netop navnet "Anastasia".

    LeVerns kendteste lilje er nok "Sheherazade", min personlige favorit er den der efter hans død fik hans eget nasvn "LeVern Friemann" - den dukkede iøvrigt også op under et andet navn "Miss Feya".

    Håber du kunne bruge dette:)

    Og ha en dejlig dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅ tack för ditt svar det förklara lite varför jag inte hittade någon info om vem som tagit fram den.

      Radera
  5. Vilken snygging!
    Hoppas den växer och blir riktigt stor nästa år.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  6. Otroligt vacker Berit! Doften känns ända hit;)!
    Mår kroppen bättre nu?/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken skönhet! Har också några "trädliljor" och de doftar ljuvligt:) Vill ha fler så jag ska försöka att få tag i några nu i höst. Din 'Anastasia' var väldigt vacker:) Ha det gott/Monne

      Radera
  7. En riktig önskelilja, svårt att säga om fram- eller baksida är vackrast. Behövs inte egentligen... ..den har mer än en dimension.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. WOW, vilken fin lilja! Jag har haft något liknande en gång, som jag tror hette Stargazer, eller något ditåt, men den här var ju ännu finare!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. Åh, vilken vacker lilja! Så roligt att den blommade redan så ung!
    Var köper man trädliljor? Har sett en annan som också visade upp sin trädlilja, men där var de slut.

    Kram Märit

    SvaraRadera
  10. For en vakker lilje! OT-liljene er virkelig imponerende med sine store blomster og deilige duft.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  11. Hvor vakker den er! Kan nesten kjenne duften av den:) Jeg har fått liljedille i år, så fint å bli introdusert til nye sorter. Ha en strålende kveld. Nyt liljene dine.

    SvaraRadera
  12. Lilia [w Polsce również zbliżona nazwa] piękna ale ja nie lubię tych kwiatów w moim ogrodzie ich nie mam pozdrawiam Dusia zapraszam do siebie

    SvaraRadera
  13. Jag har två sorter också de är fantastiskt fina.
    Jag vet inga namn .
    Jag tror att jag skall flytta någon så att jag kommer åt att stoppa näsan lättare i den :o)

    Ha det gott

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit