Välkommen hit till min blogg



söndag 25 augusti 2013

Skygglapp på…


Jag har haft nästan tre helt trädgårdsfria dagar inte av egen fri vilja men strejkar kroppen lite så får man ta det lugnare. Men man hinner gå runt och njuta i alla fall.

Denna rabatt njuter jag inte då jag ser den, jag har satt på skygglapp för den just nu. Här är det för många plantor som tagit för stor plats och växt över andra plantor som inte har en chans att komma upp, så jag måste göra något åt den. Jag såg detta redan förra hösten men tänkte att jag gör det till våren men ni vet ju hur det är på våren med alla plantor, de ser inte stora ut och man har så mycket annat att göra då. Nu ska jag ta tag i den och göra den större och flytta en del plantor samt dela på hostorna. Jag gruvar mig att börja gräva där men mycket ska få stå kvar på samma plats men en hel del ska stuvas om, men många plantor är stora och tunga. Idag ska jag fara och hämta sten hos en kompis så jag har det hemma då jag börjar med denna rabatt.



Blommar nu gör:
Swertia kingii har inget svenskt namn. Swertia kingii kommer från fjällängar på Himalayas sluttningar. Den kan bli upp till 1 m hög men är ca 40-50 cm hos mig. Jag har min i sol-halvskugga där den verkar trivas. Blommar i augusti.Lätt att så eftersom den är varmgroende




Blommar om gör denna Primula x  pruhoniciana 'Schneekissen'. Detta är en av många Primula juliae hybrider. Lättodlade och bildar bestånd men behöver delas regelbundet.


Min Collomia debilis var. larsenii variegerad , Variegerad Blå bergsjuvel blommar än. Den frösår sig ganska bra och jag brukar ta upp plantor av den på våren, alla blir inte hel variegerade men många.


Välkommen hit Craig och Anette så kul att ni ville följa min blogg!


Ha det gott!!

2 kommentarer:

  1. Variegerad Blå Bergsjuvel var ny för mig - va fin den är!
    Hoppas kroppen vill samarbeta med dig snart igen!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland måste man titta åt ett annat håll fast jag tycker inte din rabatt ser så förvuxen ut.

    Ett av trädgårdens ständigt återkommande bekymmer är att växterna blir för stora - jag hinner inte gräva, dela så ofta som jag borde och ändå planterar jag väldigt sparsamt.

    Så många nya plantor du får av de vackra hostorna!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit