Välkommen hit till min blogg



torsdag 27 maj 2010

Aurikeltider..

För varje år som går så blir jag mer och mer förtjust i trädgårdsaurikel, primula × pubescens. Den är lite ”horaktig” som aklejan, korsar sig hejvilt så den finns i måånga fina och läckra färgkombinationer… Rariteter uppstår genom sådd eftersom en frösådd aurikel sällan blir lik moderplantan. Den som vill bevara en aurikel med en speciell blomfärg måste föröka den genom att dela plantan.
Trädgårdsaurikeln är en hybrid mellan rosenaurikeln, P. x hirsuta och vildaurikeln ,P. auricula och blommar i maj-juni. Bladen är lite köttiga och gröna till grågröna i färgen. Blommans färg varierar beroende på sort och kan vara till exempel rosa, brun, lila, gul, orange, röd eller vit. I mitten av blomman finns ett öga som är täckt av farina, en vit- eller gulaktig, mjöllik beläggning.

I år har jag handlat 2 stycken nya, en av Jürgen Peters , en dubbelblommig som heter `Merlin Stripe` jag hoppas den blommar i sommar . Den ska se ut så här

en snygging:)


Åså denna fina Primula, som jag är störtförälskad i själv. Upptäckte den då jag var på ett besök på Sinnenas Ateljé, en av Piteå handelsträdgårdar och den bara ropade köp mig, köp mig och jag lyssnade…

'Kusum Krishna'


Lite fakta om den:
Det är en hybrid som Graeme Butler, Rumbling Bridge Nursery, Skottland förökat. Han korsade skickligt den P. x 'Wharfedale Bluebell " och x marginata" Linda Pope’". Resultatet blev den vackra "Kusum Krishna".
Den blir ca 15 cm hög, gillar sol- halvskugga är blålila med vitt öga , och lyser i rabatten.


Just nu blommar dom här i min trädgård och en del andra är på gång..jag vet inte namnet på dom, dels är en del frösådda av mig och en del namnlappar har ramlat bort i alla flyttar dom fått vara med om.
(bilderna blir större om du klickar på dom)


2 kommentarer:

  1. Alla primulor ropar på mig. :) Jobbar på att fylla trädgården med dem, intresserad av lundviva? :D Har massor!

    SvaraRadera
  2. Ulrika det beror på vilken så jag inte har den...kommer ju ner till helgen så vi träffs väl då...sen så har jag väl med mig en lilja som du ska ha om du nu minns det??

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit