Välkommen hit till min blogg



tisdag 25 maj 2010

Betongalster och fyndstege

Igår och idag har vi skiitväder rent ut sagt, regn, kallt och man har ingen lust att vara ute i trädgården. Så nu sitter jag och skriver lappar på det jag krukat från trädgården, varför är detta jobb så trist?? Att skriva lappar med en massa krångliga latinska (eg. vetenskapliga) namn som man knappt kan uttala undrar en del varför man gör, dom tycker det skulle räcka med det svenska namnet .Tyvärr är det ju så att många har dialektala namn på perenner, men ett latinskt namn som är detsamma över hela världen. Oavsett vad en planta heter på svenska så är ju alltid det vetenskapliga namnet detsamma och många har inte något svenskt namn heller.

Nu har då mina betongalster torkat, en del funkade inte utan gick sönder då jag tog ut formen men  jag är ändå jättenöjd över resultatet.
(bilderna blir stora om du klickar på dom)

Visst hålet på krukan blev inte centrerat men, den funkar ändå.





Vårat experiment med att sätta pinnar i formarna så att man kan sticka ner dom i blomkrukor funkade.








Det som skulle bli min trampsten i rabatten blev för liten ,den jag gjorde av silen men den får väl ligga någonstans i rabatten ändå.





Bollen som skulle bli en kula i rabatten blev inte helt rund, men charmig:)







Men det var så kul att göra så jag har ju varit och köpt mera plastformar och skålar på reprisen för vi ska ju gjuta igen, på torsdag om allt går som vi tänkt( att vi är fräscha och pigga i kroppen)

Sen så var jag ju för ett tag sen och fyndade en gammal stege på reprisen för 20:- 










så här blev det med den, en ljusstege.






6 kommentarer:

  1. Åh, vad fina saker du har gjort. Ljusstegen blev jättefin. Det är så roligt att fynda och återanvända gamla grejer även om det blir andra användningsområden:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Ljusstegen blev jättefin! Gjuta i betong är något som jag funderat på att försöka mig på. Det verkar vara roligt, får nog köpa hem det som behövs.
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  3. Krukorna blev ju fina...kan se lite taklök i dom el nåt? Vi gjuter vidare....

    SvaraRadera
  4. snyggt med både betonggrejerna och ljusstegen!

    SvaraRadera
  5. Jag har förresten skickat ett mail till dej på FB med en låång lista på (för mej) intressanta växter! :)

    SvaraRadera
  6. jo jag är nöjd över ljusstegen, den stegen prövades till många saker innan den blev ljusstege´:) handdukshållare i badrummet, klädhängare...
    det är jättekul att gjuta, så pröva!! det är inte såå svårt,det som är svårt är att begränsa sig:)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit