Välkommen hit till min blogg



lördag 8 maj 2010

Så ullig, så ullig …Pulsatilla vulgaris ’Rode klokke’

Den här kunde jag ju inte att motstå då jag var på Sinnenas ateljé häromdagen. Jag tycker om pulsatillernas håriga beklädnad och deras fröställning, sen att dom blommar tidigt på våren är ju också ett plus, men dom skulle ju inte blomma hos mig nu om jag nu inte köpt dom uppdrivna. Just den här heter Pulsatilla vulgaris ’Rode klokke’, backsippa på svenska. Den finns i många variationer, 14 olika sorter finns. Dom blommar i maj-juni här blir ungefär 20 cm hög. Gillar sol och vill stå väldränerat. Ska du flytta den så måste vara försiktig då du gräver eftersom den har en känslig rot, så gräv djupt.

visst är den fin med sin ludenhet??




9 kommentarer:

  1. De flesta backsippor är underbara:) Väntar på att mina ska bilda större "ruggar";) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Luden och fin var den:-)När ska vi gjuta betong??? Jag längtar!

    SvaraRadera
  3. De är så fina och blir så läckra på bild.
    De trivs tyvärr inte hos mig.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Kanske ingen vits, men jag försöker igen! (ler)
    Vadå kanske "vän av ordning" undrar?
    Jo, att "flörta" lite med de tuffa och ibland hårdnackade men underbara trädgårdbloggarna!
    En härlig jordnära grupp människor som man inte kan lura in på sin blogg hur som helst, att sedan locka till en kommentar kan vara en omöjlighet!
    Fast de gånger, det fungerat, så brukar ljuv musik uppstå och en härlig symbiös mellan klorofyll och galenskap uppstår!
    Ibland får jag uppmuntrande kommentar typ "Tack, fin blogg, men inget för mig" eller "det var det fräckaste, fy, vet hut vilken hemsk blogg", ja, det är inte lät att vara människa inte, Kalla sig Vikingahövding på sin blogg och gilla växter och påta i jorden kanske en omöjlighet, men jag försöker förena det omöjliga!
    Sitter idag och tittar och njuter av alla fina "växt/trädgårdbloggar" som finns, skriver en rad på en del som din, där jag riktigt känner doften av vår, liv och livsbejakande!
    Ja, som sagt, en slags hälsning ifrån en som kallar sig Ulv Röde!
    PS:Ibland när det är fest så äter jag tulpaner!

    SvaraRadera
  5. Åh så söt med all sin ludenhet! Jag har ochså några backsippor som börjar visa sig!Våren är härlig!

    SvaraRadera
  6. Jag gillar också backsippor! Min 'Röde Klokke' har blommat över. Den blålila har jag glömt att kolla på ett par dagar, den står lite skuggigare. Jag tror att jag har en vit någonstans också, får kolla det i morgon!
    Ha det riktigt bra!
    Christina

    SvaraRadera
  7. jo den är luden och fin men vill ha väldränerat för att riktigt trivas...och nu är det såå kul att vara i trädgården och få se allt vakna till liv igen:)
    Ulv Röde:egentligen förstår jag nog inte såå mycket vad du vill ha sagt, annat kanske att du vill att jag ska titta på din sida och lämna en kommentar eller?? jag ska gra det men inte ikväll ..är slut efter helgens jobb:)

    SvaraRadera
  8. Har inga backsippor men det borde man kanske ha//Britt

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit