Välkommen hit till min blogg



måndag 10 maj 2010

Nu bor vi i växthuset..

Ja kanske inte jag men väl plantorna som idag har fått flytta ut. Det är skönt att äntligen få ut dom från huset och man kan börja röra sig i det, att slippa en massa lysrör hängande överallt. Men ett hänger kvar än och det är över frösådderna, dom som inte behagat gro än och frågan är om dom gror, många av fröna är gamla frön från min gamla trädgård. Jag vet inte men jag tycker det är lättare att hålla koll på dom om dom är inne.

på ena sidan av växtjuset ser det ut så här...inte fullt(ÄN)

och på andra så här..men jag har mycket oskolat så det kommer att bli fullt..

Andra glädje ämnen idag är att jag såg en lundviva hade börjar blomma, jag har inte ens en gång sett att den varit i knopp, jag som både säger god morgon och godkväll till mina rabatter. Men den står bredvid blåsippan som blommar för fullt nu, så kanske mitt sikte bara varit på den. Jag ska ta kort på dom imorgon.

Annat som blommar är Vårstjärna, Scilla forbesii ,förr hette den på latin Chionodoxa forbesii, en blomma som jag fick ifjol av snälla trädgårdsvänner. Det som skiljer den från vanliga Scillan är att den tittar upp på dig då den blommar, och har större blommor än den. Den gillar sol och blir ca 10-15 cm hög.

den har en jättefin blåfärg...

12 kommentarer:

  1. Åhhh det såg härligt ut! Förstår att du fick en massa plats plötsligt där inne i huset :)
    Ha en fin kväll! / Irene

    SvaraRadera
  2. Ah Berit va det ser härligt ut, äntligen! Vårstjärnan är en riktig favorit, den hade jag i min brudbukett!

    SvaraRadera
  3. Det ser riktigt underbart ut:) Vårstjärnan är ljuvlig varje vår bestämmer jag mig för att skaffa MASSA lökar och plantera till hösten och varje höst glömmer jag det:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Skön syn med växthuset Berit. Och jag älskar också vårstjäenan o tycker att det gamla namnet var ljuvligt så jag kommer nog även fortsättningsvis att i tankarna kalla den för chionodoxa.

    SvaraRadera
  5. ja det är skönt ,framför allt inne nu är det åter luft och space i huset, men det är ju så tyiskt att startar jag växhuset blir det sämre väder Egentligen är det väl bra för plantorna att slippa stå i sol men elräkningen!'ja chionodoxan är helt ljuvlig så jag förstår att du hade den i din bröllopsbukett.
    Monika:har du inte den??

    SvaraRadera
  6. Vilket enormt arbete som ligger bakom allt ditt slit Berit, men å andra sidan "som man sår får man skörda" :)
    Själv så åker vi upp till landet för att försöka korta in på planteringskön, om vi nu kommer ihåg vad som finns i kön ?? Ska försöka att bli mer strukturerad och skriva upp vad som finns i rabatter och planteringskö.

    SvaraRadera
  7. Haha, om jag hade haft ett växthus hade nog jag flyttat in där också :)

    SvaraRadera
  8. Vad plantor du har dragit fram! Förstår att det måste vara skönt att kunna flytta dem till växthuset.
    Här har jag storstädat just växthuset idag och planterat tomater och chili i stora plasthinkar.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Ja, det må jag säga! Vilka mängder med sådder! Det ska bli underbart att se resultatet senare i sommar:)
    Ha det gott och god omskolning,
    Charlotta

    SvaraRadera
  10. Emelie ska vi bygga ett åt dig??
    Ja det är skönt att få ha flyttat ut till växtis. Jag driver ju mest upp perenner både för eget bruk och så säljer jag och ger bort dom så det blir en del.förr begränsade jag mig inte ika hårt som nu , nu skolar jag bara ut högst 20 om det är en ovanligare sort annars 15 så det har blivit mindre plant ...man det är ju så kul att så och skola om:)

    SvaraRadera
  11. Makalöst... som på en handelsträdgård.
    Ja du får flytta ut sängen också.
    Annika

    SvaraRadera
  12. ja rymdes den skulle jag nog göra det:)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit