Välkommen hit till min blogg



tisdag 4 maj 2010

Ute med det gamla in med det nya

Just nu är det bråda tider i min trädgård, nästan all snö har tinat bort och det har kommit fram arbete, men kärt sådant! Eftersom det inte är nästan någon tjäle har ju perennerna satt igång i rekordfart så det är bara att städa bort det gamla innan det har kommit så himla mycket på dom så att det blir svårt att göra det, paniken gäller mest Irisar, dagliljor och gräs. Man får många huvudbry då man städar och ser nått som är på väg upp som man inte för ens vildaste fantasi kan begripa vad det är. Och lapparna då?? Tja är det inte fåglarna som tagit dom så är det nog ägarinnan av perennerna som tror att hon ska minnas vad det är, eller har glömt bort att sätt lappar. Oftast det sista nämnda ,efter att fåglarna gjort sitt jobb förra sommaren.

Någon som vågar gissa vad detta är?? Jag vet det, men den skapade lite huvudbry innan jag kom på vad det var.

Jag har även börjat kratta löv på vissa delar av tomten, så snyggt det blir efter man gjort det på gräsmattan .Så nu kommer det säkert inte dröja länge innan man måste starta den där maskinen som man jagar hela sommaren, Man skulle ha en man åker på istället eller en sån där jag såg på mässan som sköter allt själv. Men det största hindret för det är väl börsen…

Idag har jag varit på spaning på vårblommor ute i naturen, i Piteå finns det en blå och vitsippe backe .Så min första anhalt blev dit för att kolla hur långt det hunnit där och det har börjat blomma där inte så mycket än men någon enstaka blåsippa och ett fåtal vitsippor som stod varmast till. Men om bara någon dag kommer den skogsdungen att var helt blå och vit.


oj vad man blir glad i hjärtat då man möts av dessa vackra blåa blommor..

för att inte tala om dessa vita ,ljuvliga bärare av att nu är det vår!!

Sen blev det spaning efter om tussilagon börjat blomma och ja det har den en hel dikesren lyste gul..underbart!!
 sen få möta dessa solar idag var som grädden på moset..underbart!!
Sinnenas handelsträdgård ett litet besök av mig skulle ju ha såjord, men det följde även hem några backsippor en ´Alba ´och en `Rode Klokke´. Jag ska plantera dom i min korg på bron där jag redan har vita penseer just för at få nått mer som händer i korgen.Kort från det kommer senare..

3 kommentarer:

  1. Härligt att vårblommorna har kommit till er i norr! Här är det inte speciellt vårlikt vad gäller vädret. Mulet med lite sol, lite regn och ganska kallt.
    Jag vet inte vad din bild föreställer.

    Ha det gott och njut av blommorna!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  2. Härligt, härligt:)) Här är det som Christin redan skrivit kallt och regnigt men vad gör väl det ;)) DET ÄR VÅR ! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. det var och är dårört som är på väg upp...vi har det kallt men faktiskt soligt..
    Berit

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit