Välkommen hit till min blogg



tisdag 14 februari 2012

Alla hjärtans dag

Med att fira Alla hjärtans dag är jag lite kluven till, jag tycker ju att varje dag ska vara alla hjärtans dag, att vi varje dag ska tänka och värna om varandra. Att det inte ska behöva vara ett kommersiellt jippo för att vi ska vara kärleksfulla mot varandra.

Alla hjärtans dag, även kallad Valentindagen, firas enligt legenderna den 14 februari till minne av helgonet Sankt Valentin, som denna dag lät lida martyrdöden. Hans brott var den starka tro på kärleken som ledde till att han trots kejsarens förbud lät viga unga älskande.
Det sägs att Valentin innan sin halshuggning lyckades smuggla ut ett kort till sin förälskelse, dottern till fångvaktaren, undertecknad ”Din Valentin” och därmed myntade sedvänjan att ge varandra kort.

Enligt sägnerna ska Sankt Valentin inte bara ligga bakom traditionen med alla hjärtans dagkort, utan även vara upphovsman till givandet av blommor på denna kärlekens dag – han sägs ha uppskattat att plocka blommor för att sedan ge till kärlekspar.

Alla hjärtans dag med sitt kärlekstema uppmärksammades och trappades upp och mer och mer under 1800-talet, då det i USA blev populärt med valentinkort med olika vackra utsmyckningar. I Sverige började vi dock inte fira denna dag förrän under 1950-talet, och det var först på 90-talet som högtiden hamnade i almanackan och vi på allvar började fira Valentindagen.
Hjärtranunkel ,Ranunculus parnassifolius


Ha det gott!!

16 kommentarer:

  1. Kluven är jag oxå måste jag säga...
    Har nog den inställningen till det mesta som kan tjänas pengar på.
    Men KRAM ändå till dig idag precis som alla andra gånger jag tittar in till dig :-)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte heller mycket för sådant komersiellt trams, och som tur är inte min gubbe heller. Det skulle vara mprs dag då eftersom den infaller under rätt årstid för växtönskningar ;-D Men att blogga går ju bra, finns ju ingen som tjänar pengar på den :-) Ha en riktigt bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag har inga speciella känslor kring Alla Hjärtans Dag, mysigt med en dag när man hissar kärleken lite extra men emot att rosor i butiken plötsligt ska kosta det dubbla. Det är ju faktiskt helt befängt. Men annars så är det som med morsdag, farsdag, trettondag, 1 maj, valborg osv. Tänk vad många dagar det finns egentligen :-)
    Ha en härlig Alla Hjärtans Dag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt, fast det är ju en ganska trevlig sed - fast vi firar inte den på något speciellt sätt än med extra god middag/vin och massor med ljus!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Det jag framförallt inte gillar är när barnen i skolan uppmuntras till att utse någon att göra kort till eller ge en blomma till. Hur känns det att inte bli utvald? Hur känns det att behöva välja ut endast en? Men att glädja alla i sin omgivning med lite extra denna dag tycker jag bara känns gott:)

    SvaraRadera
  6. Det är en fin legend om Valentin. De flesta högtider vi har idag har ju blivit kommersiella, inte minst julen. Eller, högtiderna i sej kanske inte behöver vara kommersiella, men klart att företagen ser sin chans att tjäna extra pengar. Det tycker jag man kan strunta i, och fira det man känner för att fira. Om man vill :)
    Ha en fin alla hjärtans dag! :)

    SvaraRadera
  7. Önskar dig en underbar hjärtans dag!
    Kram mia

    SvaraRadera
  8. Många hjärtan till dig i dag Berit och tack för att du förgyller så många läsares dagar med din blogg!

    SvaraRadera
  9. Håller med dig till fullo Berit är inte heller för alla dessa kommersiella jippon. Att vara kärleksfull och gullig mot sina nära och kära och alla sina medmänniskor kan man ju faktiskt vara varje dag! Men skicka kramar och hjärtan via cyberrymden tycker jag är underbart:))) Så ett stort fång med blommor och en massa kramar skickar jag till dig Berit:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  10. Klart att man ska bry sig alla dagar men det kan vara kul att fira lite extra mitt i veckan och i februari. Kärleken kan behöva en lite påminnelse då och då . Fast jag håller med, det behövs egentligen bara en tanke eller några vänliga ord. Kram och ha en bra dag! Pia

    SvaraRadera
  11. Visst ska vi kramas alla dagar - men en extra hälsning idag får du ändå.
    Eva

    SvaraRadera
  12. Alla dagar går i kärlekens tecken....<3

    Här kommer en varm och gossig kram!!!

    /Ninni

    SvaraRadera
  13. Håller med om att det inte borde behövas en speciell dag, men kanske bra att bli påmind om det. Så är det ju vi alla som bestämmer hur komersiell den ska bli. Skickar en hjärtlig kram till dej (:D

    SvaraRadera
  14. Vad förvånad jag blir... jag kan kommentera hos dig i dag =)
    kul för jag ville tacka för din kommentar hos mig och önska dig det samma. Kram på alla hjärtans.

    SvaraRadera
  15. Kramar och blommor/presenter kan man ge när som helst tycker jag. Att det sedan finns en speciell dag gör välan inget. Synd bara att det måste till en sådan dag för att människor ska bli ihågkomna...
    Kramar delar jag gärna ut iaf, så här få du en av mig!

    Kram! = )

    SvaraRadera
  16. Håller med om att alla dagar ska man ta vara på o ha alla hjärtans dag på :) men visst är de kul att få en liten blomma eller något som inte behöver kosta en förmögenhet Kram Suss

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit