Välkommen hit till min blogg



tisdag 28 februari 2012

Veratrum nigrum, Svart Nysrot

Idag har vi haft strålande väder, riktigt vårväder. Men naturligtvis hade det snöat och blåst i natt så jag fick börja dagen med att skotta och eftersom vi har haft varmt idag så var snön tung. Till det så kom ju plogbilen och plogkanten… OJ vad jag längtar till att klippa gräsmattan istället, det är mycket roligare.

Istället för det vita som jag har utanför fönstret så bjuder jag i dag på en svarting!!! Veratrum nigrum, Svart Nysrot är en storväxt perenn, den kan bli upp till 2 meter men är hos mig kanske ca 1,2 m tillräckligt hög för att den ska synas i alla fall. För syns det gör den, den har ett fantastiskt bladverk som är stora, ovala och ”veckade"


Den blommar med mörkt purpurröda, nästintill svarta stjärnformade blommor i axlika samlingar i juli – augusti.


Hos mig blommar den bara vart annat år, varför vet jag inte, men tror det beror på att den inte orkar blomma två år i rad att den behöver en period av vila för att orka nästa år. Den vill stå i sol – halvskugga och inte för torrt, gärna fuktigt.

Giftig: Har växtsaft som irriterar hud och slemhinnor. Gifterna kan ge långsam puls och chocktillstånd

Naturligt utbredningsområde: Den förekommer naturligt från centrala och södra Europa, österut till nordöstra Asien

Frösådd: stratifiering . Lite seg att fröså, första året den gror kommer det bara upp strån för att nästa år komma upp två. Just nu har jag några krukor som jag hoppas får 3 strån i år.

 Ha det gott!!

16 kommentarer:

  1. Det är en riktig snygging, bladen är så fina tycker jag.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Gillar också nysrot, den är ju speciell både i storlek och utseende:) Har försökt att sätta färdiga rejäla plantor hos mig men de vill inte:( Förra året var faktiskt enda gången som en övervintrade så det ska bli spännande att se i år om den kommer igen och om den då behagar blomma:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. En riktig snygging, har bara den svarta, men är glad för den. Gunilla

    SvaraRadera
  4. Jag har både den vita och den svarta. Den vita har jag köpt färdig men ingen blommning ännu. Den svarta har jag frösått och det är bara några smala blad i krukan den måste ta väldigt lång tid på sig för att bli en planta. Men trädgårds människor har ju tålamod eller hur:o)))

    Riktigt pampig växt.

    Här får vi sol och plusgrader idag men snön har vi så det räcker ett långt tag.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Så underbar den är, men vilket tålamod som krävs för att få fram plantor ur frösådd.
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  6. Jättesnygg, har en planta som inte fått så mycket kärlek, men ska bli ändring på det iår!
    Ha en bra dag!Ulrika

    SvaraRadera
  7. Jaha då förstår jag varför jag inte lyckades med min sådd för några år sedan.Trodde nog att det var något gräs som slagit rot.Och kastade.Bladen var vackra.Kram

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Vad roligt att se ditt...vårtecken i förra inlägget!
    Hoppas du gör ett hjärta i nät du med, då får man inspiration med vad man kan variera för arrangemang i det, eller hur?
    Kram, Karla.

    SvaraRadera
  9. Har en sån här också, den sitter i halvskugga och fuktig jord i murrabatten på baksidan av huset. Tyvärr har den inte blivit så där snygg som din - och absolut inte så hög - så den trivs nog inte riktigt!

    SvaraRadera
  10. Tack Berit
    för fröna nu skall de sås och ställas ut.
    Jag håller tummarna.

    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  11. Står på min långa önskelista, men jag hoppas på att dyka på den på någon växtmarknad eller handelsträdgård. Tålamodskrävande saker överlåter jag åt andra att så, jag vet mina begränsningar i vissa fall iaf!
    Tack för fröna! Skall bli så roligt med något nytt som kommer i krukorna :-)

    SvaraRadera
  12. Gillar bladen men blomman är lite speciell!
    Vad intressant och kul det var att läsa om Orkide förökning! vilket jobb...
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  13. Jag tycker också om denna perenn,har både den vita och svarta men hos oss har den vita bara blommat. Vi har haft dom i flera år, varför dom inte blommar kan man fråga sig. Men bladen är mycket dekorativa. Intressant läsning om växten.

    mvh Ken

    SvaraRadera
  14. Men du ,Wow, visst var den med i min frö sändning från dig? Måste hem och kolla listan. Erkänner att jag inte kommer lära mig namnet på alla än på länge;) Underbar. Kanske ska ha den i kruka för sig då de första åren så man inte rensar bort stråna som ogräs. Skulle vara katastrof.Har fått upp perfekta lysrör i källaren nu. Så där finns massa plats. Än iaf,haha.Tack igen för alla frö . Kram/Fia.

    SvaraRadera
  15. Så skönt att höra att också din tar vartannat år ledigt. Här har den självsått sig de senaste blomningarna, men de små plantorna återkommer inte och vill heller inte bli upplyfta och krukodlade...har du något tips så vi kan ta hand om dem bättre?

    SvaraRadera
  16. Hej! Tack för info från 2 år sedan :-) ! Köpte en liten vit nysrotsplanta på 5 cm ifjol, den "försvann" från sin plastkruka ganska snabbt. Slängde krukan ut ur växthuset i september, fann den nu i april. Det växer mossa och ett litet nysrotsblad mitt i mossan!
    Stratifierat svart och vit nysrot denna vinter från Impecta-frön, de svarta har grott nu (27/5) men inte de vita. Ha det! Zone 4

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit