Välkommen hit till min blogg



onsdag 1 februari 2012

Paris quadrifolia, ormbär

Ja ibland är man inte klok, inte. Den här skickade jag efter från Eurobulb för många år sen, fast vi har den vildväxande i skogen. Man lär sig att allt inte är guld som glimmar och att en del finns på närmare håll än man tror.

Det kan vara en invasiv växt men jag har inte upptäckt det än faktiskt. Men jag vet att den kan bli det och behandlar den efter det, kort och koncist. Jag tar bort om jag ser den vandra iväg, vilket jag faktiskt inte sett..än


Jag tycker det är en fin lundväxt och har den nu i min ”rodde” rabatt som jag har tänkt ska få bli ett woodland.Paris quadrifolia, ormbär blommar i maj-juni med en ganska obetydlig blomma. Den får sen ett svart bär som är giftigt. Men bladen är så fina så jag tycker den är värd att odlas bara för det, blir ungefär 20-30 cm hög hos mig.

Växten användes förr som läkemedel mot bl.a. pest och ögonsjukdomar

I knopp ..


Artnamnet quadrifolia betyder med fyra blad och kommer av latinets quattor (fyra) och folium (blad). Trollbär, parört, solögon är äldre svenska namn på arten.
Jag har bara ett superdåligt kort på bäret...



Förökning:  stratifiering Bäst i skogsjord med mykorrhiza.
   
Ha det gott!!


8 kommentarer:

  1. Vad fin den är i olika stadier!
    Ja jag kommer ihåg när ni var hos Hannu!
    Följde det hela via Facebook om jag inte minns fel var det nästan mörkt när ni äntligen kom fram.
    Snacka om 'roadtripp'ni gjorde i trädgårds Sverige!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog på Allt om trädgårds forum som våran resa berättades om. alla vi träffade skrev:) ja det var en sådan där resa man bara gör en gång i livet , eller kanske i år också. kanske Finland som får besök av två yrväder:)

      Radera
  2. Vacker växt och resan låter väldigt spännande :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Ja kanske det räcker att man går runt hörnet så finns det växter att hämta:o))
    Men fin är den iallafall .

    Minus 20 idag. Huvva.

    Ha en bra dag
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Jättefin! Det finns mycket fint runt hörnet om man tittar efter. Ha en bra dag! Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Kul och vacker växt, du visar alltid så roliga växter Berit som jag aldrig ens hört talas om:))Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Både den här och den förra (gulkantad klocklilja) var spännande växter! Men det var ju "festligt" att den växer vilt här i Sverige, hade man ju inte en aning om!!

    SvaraRadera
  7. Hej Berit.
    Ja många är de vildväxande skönheter som kan förgylla tillvaron i trädgården. Om de växer vilda i skogarna här bredvid så kan de ju knappast dö av det hårda klimatet.
    Jag blir nyfiken på varför Ormbär, Paris quadrifolia har namnet 'Paris'...
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit