Välkommen hit till min blogg



lördag 25 februari 2012

Att föröka orkidéer del 2

Att föröka orkidéer del 2
Jag har ju turen att ha en granne som förökar trädgårdsorkidéer från frö. Han har ju gett mig både plantor och fröplantor som jag har i burkar just nu men som ska skolas om snart. Jag har bett honom förklara lite hur en förökning går till, så gästbloggare är Kjell Olsson. Detta är nått som jag aldrig sysslat med och ett svårt ämne men jag hoppas ni kan tycka det är intressant. Detta är del 2. Den första delen hittar du HÄR

När burkarna är fyllda med odlingsmedium måste de steriliseras. Detta gör jag i en vanlig tryckkokare vid 121 grader i 20 minuter. De väl tillslutna burkarna med sitt sterila innehåll ställs sedan att svalna.
Nu återstår problemet att få in den här näringsblandningen till embryot. Fröna måste alltså skalas, något som för den oinvigde kan verka lite knepigt att utföra rent praktiskt med tanke på deras ringa storlek.
Enklast är att använda natriumhypoklorit. En 5-procentig lösning av natriumhypoklorit saluförs under namnet Klorin och finns att köpa i många livsmedelsbutiker. Jag brukar späda lösningen ytterligare, till 1 % ungefär.
Natriumhypoklorit är frätande, och genom att behandla fröna med lösningen kan jag göra fröskalen tillräckligt tunna för att näringsämnena skall tränga igenom. Beroende på skalens tjocklek, som varierar från art till art, kan de behöva behandlas i 5 – 45 minuter. I vissa fall använder jag även 2 % svavelsyra. Vanliga injektionssprutor är användbara i den här processen.
Natriumhypoklorit är, förutom att vara frätande, även steriliserande vilket är mycket viktigt. En enda levande mögelspor eller bakterie skulle spoliera hela odlingen.

Fröna i den undre sprutan på bild 7 har behandlats i 15 minuter och har fått den ljusa färg som indikerar att fröskalen är tillräckligt tunna för att släppa igenom näring till embryot. Nu är det bara att försiktigt tömma sprutan på all natriumhypoklorit, skölja några gånger i väteperoxid och sedan spruta ner fröna på näringsgelén i odlingsburkarna.

Emellertid går inte alla arter att föröka från mogna frön på det här viset. Bland annat vår svenska guckuskos frön måste sås ”halvmogna”, precis när embryona är färdigbildade men innan de har fått det vattentäta skalet. Detta inträffar cirka 56 dygn efter pollineringen. Sådana frön tål inte behandling med natriumhypoklorit, men eftersom det inte finns några bakterier eller mögelsporer inne i frökapslarna (om de inte är skadade) räcker det med att sterilisera själva kapseln, bild 6. Kapseln öppnas därefter och fröna sprids på näringsgelén.

Allt arbete sker i en så kallad sterilbänk. Det är en anordning där en fläkt pressar in luft genom ett HEPA14-filter och gör luften inne i bänken helt bakterie- och sporfri.

Efter sådd måste en del arter få en köldperiod på 2 – 3 månader i kylskåp innan de kan gro. Andra, som exempelvis Cypripedium calceolus, gror snällt ändå och har inom ett par månader utvecklats till små vita kulor som kallas protocorm, bild 8.

Därefter börjar rötter bildas, bild 9, 

och efter ett halvår under växtbelysning, bild 10, börjar de nästan likna små plantor.

 Visserligen saknar de fortfarande blad, men de har åtminstone fått små gröna skottspetsar, bild 11.


Sin första vinter får plantorna tillbringa i kylskåp. Först vid 1 ½ års ålder är de stora nog att planteras i jord, och då kommer också de första bladen att visa sig. Vår guckusko, den som började sitt liv på bild 3, kommer att blomma för första gången när den är omkring 8 år gammal. Eftersom den såddes i augusti 2010 bör det bli sommaren 2018.

Svårare än så är det alltså inte att göra orkidéer.


Kjell Olsson


Tycker han som kan, en annan skulle aldrig ge mig på detta fast himla intressant är det.


Ha det gott!!

16 kommentarer:

  1. Inte undra på att det är lite dyrt med orkideér. Vilken procedur. Roligt att få lära sig om det. Ha en bra dag. Pia

    SvaraRadera
  2. Hejsan Berit.

    Väldigt trevlig läsning även om jag aldrig kommer att pröva det.
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Oj!!! Väldigt kul att läsa men inget jag kommer ge mej in på. Utan för min del köper jag nog hellre en färdig planta. Förstår dess värde nu!! Har beställt snöförbud idag.... längtar såååååååå efter vår!!! Ha de gott
    Anna i Gamla Falmark

    SvaraRadera
  4. Herregud!! Nu kan man ju faktiskt förstå varför de är så himla dyra i inköp:) Säger som de andra, väldigt intressant men inget för mig:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Det är en dröm att få odla egna orkidéer, men till våren köper jag några istället. Jättebra inlägg man blir imponerad av dom som verkligen anstränger sig.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Orkidéer ska självklart inte behöva kosta mer än andra perenner, och om några år hoppas jag kunna sälja plantor betydligt billigare än vad man får ge för dem i dag. Men det är som det är. Innan de är framställda i stor skala så kostar de.
    Det är som när Elisabeth Besse för 30 år sedan smög sig in genom tullen i USA med sina röda Phragmipedium som hon hade hittat i sydamerika. De allra första exemplaren lär ha varit till salu på nätet för 100 000 dollar per styck. Numera kan man köpa en blommande Phragmipedium besseae för 270 spänn på blomsterlandet.
    Kjell

    SvaraRadera
  7. Vilket tålamod han har.
    Riktigt intressant läsning,och en procedur som verkligen behöver sitt kunnande.

    Jag köper nog färdigt så att jag hinner få se några blommor.
    Jag har inte ett sådant tålamod.Jag får vänta nog länge på pionerna.

    Ha en bra dag
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Grattis du vann i min tävling! maila din adress så kommer vinsten på posten
    fam_kristiansson@telia.com
    kram mia

    SvaraRadera
  9. Åh hjälp, det där, som verkar så intressant, åsså ä man för gammal! Man kan väl inte odla till arvingarna? ;-))

    Det är verkligen inte underligt att orkidéerna blir dyra.
    Men visst finns det väl också vegetativ förökning?

    SvaraRadera
  10. intressant och lärorikt, men vilket jobb. /mimmi

    SvaraRadera
  11. Det vore en dröm att odla okideer men för mig räcker det med att hålla mina 5 stycken Phalaenopsis/Brudorkideer vid liv :)

    SvaraRadera
  12. Skriver min fråga här till Berit
    Har fått frön av Dracula Gigas monkey face..(köpta till mig)...efter denna läsningen undrar jag nu då hur jag gör med dem...Tacksam för svar.

    SvaraRadera
  13. Jag köpte "monkey face" frön och senare gick jag in på nätet och letade efter hur dessa skulle frön skulle behandlas för att gro. Hittade denna sida och insåg att det var lite för omständigt för min del. Jag slängde alla frön i en låda där jag har min champinjonodling och nu poppar det upp grodd efter grodd!

    SvaraRadera
  14. sommaren 2018 :3 spännande!

    SvaraRadera
  15. Wow! Hur gick det för dig med orkidéerna i champinjonodlingen?

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit