Välkommen hit till min blogg



söndag 12 februari 2012

Swertia kingii.

Då denna började blomma i år, fick den året före, så gjorde jag glädjeskutt och okej även glädjerop:) Det är en växt jag saknat från min gamla trädgård, jag frösådde året det år jag separerade och tyvärr så överlevde den inte på ängen, eller så blev den kvar i min gamla…tja vem vet. Men som tur var fick jag en i ett byte av annat av en, så nu har jag en igen. Just att byta växter med andra har berikat min trädgård jättemycket, säkert era också. Det är lätt att skicka plantor med posten och man blir ju så glad då det kommer ett paket växter i brevlådan.

Den heter Swertia kingii har inget svenskt namn. Swertia kingii kommer från fjällängar på Himalayas sluttningar. Den kan bli upp till 1 m hög men är ca 40-50 cm hos mig. 



Jag har min i sol-halvskugga där den verkar trivas. Blommar i augusti.




Förökning: frösådd, varmgroende

Ha det gott!!


16 kommentarer:

  1. Jag hoppas att det blir jag som hoppar högt av glädje den kommande sommaren då det fanns just en Swertia kingii bland de plantor som jag fyndade och fick hos dig. Jag hade aldrig hört talas om den förut, men du skickade med en sådan, för den skulle vara speciell. Och det ser den ut att vara.
    Hoppas att den överlever en vinter i Brännberg och vill blomma även här så småningom.
    Den är ju bedårande, jag förstår att du gillar den.
    Intressant att läsa om den och se hur blommorna ser ut.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande växt och jättefin är den dessutom! Härligt med sådana rariteter i trädgården!
    Ha en trevlig vecka!

    SvaraRadera
  3. Vilken läcker växt Berit. Jag förstår att du har saknat den.
    Det gör jag också fom nu ;))!

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Visst är det roligt att byta växter med varandra. Jag har aldrig sett "din" växt tidigare.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack Berit, även jag har den plantan i min trädgård, hoppas jag hoppar högt iår också! Den är sååå vacker!!
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Så många ovanliga växter du har i din trädgård.Flera som du visat har jag inte sett eller hört talas om förut.Kram

    SvaraRadera
  7. Den var fin, har jag aldrig sett förut!Ulrika

    SvaraRadera
  8. Den är jättefin. Härligt med så mörka ränder på det vita. Hoppas den överlever hos dig nu då. Kram Helen

    SvaraRadera
  9. Underbar! Kram Hanna

    SvaraRadera
  10. Så läcker! Ställer mig på kö;)
    Provar iPhonen

    SvaraRadera
  11. Den har jag också.
    Frösådde den för ett antal år sedan.
    Riktigt fin.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Det ska bli så spännande att se den på "riktigt", hoppas den klarar vintern.
    Tack!
    Kram blomkärringen

    SvaraRadera
  13. Den var jättefin, så söta skira blommor. Och vackert ihop med funkian i bakgrunden. Tack för din "lycka-till"-kommentar hos mig :-)

    Ha det gott!

    /Annika

    SvaraRadera
  14. Vilka fina växter du har i din trädgård!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  15. Åh, vilken fin blommande växt! Den har jag aldrig hört talas om tidigare. Den passar bra ihop med funkian också. Den skulle passa bra här med, så jag får hålla utkik efter om man kan hitta den någonstans. Säg till om du har några frön över annars... ;-)

    Alla Hjärtans-hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit