Välkommen hit till min blogg



onsdag 15 februari 2012

Primula sieboldii ‘Alba’, vit Praktviva

Vit som snö är denna ljuvliga primula och snö har vi fått igen. Jag är just nu gode less på all denna snöskottning, men gläds då solen tittar fram och ja den värmer så skönt i ansiktet nu.

Primula sieboldii ‘Alba’, Praktviva har underbara vita blommor som har en fransig kant. Den blir ca 15-20 cm hög, blommar hos mig i juni och den vill stå i halvskugga och gärna fuktigt.



Den kommer ifrån Japan, Korea och Kina där den växer i skogar och gläntor. Den här har jag på två ställen både i vandrande skugga och i skugga och den verkar trivas på bägge ställen.

Förökning: Stratifiering

Ha det gott!!

19 kommentarer:

  1. Den ser ut som en snökristall - urläcker!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken blomma! =)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också primulor. Riktigt trogna växter.

    Minus 19 idag, jag hade hoppats att kylan skulle försvinna.

    Ha en bra dag
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Åh så vacker, rent vita blommor kan "lyfta" en hel rabatt:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Ser ju ut som en stor snöflinga, så söt. Härligt med så många ovanliga växter som du har.//Helen

    SvaraRadera
  6. Åh, den där är ÄR ju för underbar! Så rent vit i blomman. Jag är så förbaskat svag för vita blommor.

    SvaraRadera
  7. Jaha, så nu blev det en till goding på "måste-ha"-listan! Härligt att läsa om dina fina växter men min lista fylls på oroväckande snabbt. Och jag som inte ens kan fröså perenner! Suck. Men njuta av dina bilder, det kan jag.
    Ha det bra.
    Törnrosa

    SvaraRadera
  8. Snygg, "trots" att den bara var vit! Den får nog skrivas in på min önskelista!!

    SvaraRadera
  9. Underbart söt primula! Älskar vita blommor.

    SvaraRadera
  10. Den är såååå vacker! Den vita har jag "ritat" in i min månskensrabatt, väldig fin!
    Jag har den rosa som också är fin.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Vivor är underbara men de trilskas hos mig. I fjol satte jag några nya, hoppas de trivs bättre. De har fått mycket torv (jag har kalkrik lerjord annars)
    Eva

    SvaraRadera
  12. Wow vilken viva! Vitare än vit!
    Kul att titta in hos dig du har alltid något kul att bjuda på.
    Ha en skön kväll
    annika

    SvaraRadera
  13. Vilken skönhet!En vacker 'cancan'kjol har hon :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  14. Vivor är så fina
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  15. Vilken underbar blomma! Så otroligt söta kronblad. Jag har aldrig sett en med sådana blad förr. Det liknar nästan koraller. Och att den är vit gör ju inte saken sämre. Sådan får jag hålla utkik efter. Tur att du visar och tipsar om lite annorlunda växter! :-)Tack! Ha det bra! Kram Therese

    SvaraRadera
  16. Vilken ljuvlig skönhet! Den bör man också hålla utkik efter... ;-)

    Här har vi bara skottat ordentligt en gång i vinter och det var nu i veckan när vi fick drygt 5 cm snö. Annars har det räckt med sopkvasten. Men ni har visst mycket snö där i norr...?

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit