Välkommen hit till min blogg



söndag 5 februari 2012

Anemone nemorosa 'Vestal', fylld vit vitsippa.

Ser jag fått många ny följare, så kul!!! Ni är så välkomna hit!!

Kylan biter sig fortfarande kvar här uppe, lite varmare är det idag- 27 grader så rena blidan. Längtan till värme, vår, takdropp och första späda grönskan är stor just nu. Då får jag återse denna skönhet.



Den heter Anemone nemorosa 'Vestal’, fylld vit vitsippa som är ett underbart smycke i trädgården. Hos mig blommar den i maj blir ca 10 cm hög, blommar mycket längre än vanlig vitsippa. Den sprider sig med krypande jordstammar och trivs i fuktighetshållande jord, sol till skugga. Det står ofta att den vissnar ner på sommaren men det gör den inte hos mig.

Artens naturliga utbredningsområde: Europa, Turkiet

Introducerad av Maximilian(Max) Leichtlin en tysk botaniker som levde mellan 1831–1910.

Förökning: bit av jordstammen.

Ha det gott!!

17 kommentarer:

  1. Svar
    1. Den är superfin och nog en av den finaste Anemoner jag har.Den lyser så fint i rabatten , en riktig Prinsessa:)

      Radera
  2. Oj så söt den var!! Jag förstår att du längtar :)

    SvaraRadera
  3. Det är så roligt att få läsa om annorlunda växter. Det ger inspiration och ha-begär. Även om jag har denna sötnos sedan några år tycker jag om att läsa det du skriver om den. Mycket jag inte visste.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  4. Otroligt söt. Måste jag hålla utkik efter.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh vad vårnödig jag blev nu;) En sådan syn i rabatten skulle ju göra en människa salig:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Så söt, den vill jag ha! Kan jag låna en bild och lägga på min kom-ihågsida, självklart länkar jag :-)
    Ha en underbar fortsättning på söndagskvällen!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Den är så fin jag köpte en planta i våras.
    Hoppas bara att den trivs hos mig.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Den finns här, sprider sig nästan så snabbt som den enkla. Växer ungefär där några av mina bleka klockliljor finns.
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar blomma. Så fin att den är dubbel. En sådan måste jag köpa! Vita blommor lyser upp så fint i rabatten, särskilt när det inte är så mycket annat i trädgården som blommar

    SvaraRadera
  10. Den triggar vårlängtan! längtar efter de vanliga, min 'Robinsoniana' och skulle jag trilla över en 'Vestal' så får den gärna flytta hem till mig.

    Försökte anmäla mig som följare men blogspot vill absolut välja min blogspotidentitet och den använder jag inte. Men välkommen till min blogg när du har vägarna förbi.

    SvaraRadera
  11. Längtar efter alla sippor.......Ha det gott! Gunilla

    SvaraRadera
  12. Åh, så näpna att jag bara dåååånar! Vill ha, vill ha:)
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Å vad söt den är
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  14. Hej Berit! Tack för din kommentar på vår nya blogg! Har tjuvkikat lite på din blogg tidigare men nu har jag anmält mig hit. Mycket fin blogg du har, ser ut som du lägger ner ganska mycket tid, men kul är det! Har anmält mig till lotteriet!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit