Välkommen hit till min blogg



fredag 3 februari 2012

Blommig fredag - Ny bekantskap

Dagens tema på blommig fredag är Ny bekantskap. Så här har jag tolkat dagens tema vill du se andras tolkningar så finns de hos Roses and stuff.

Då jag såg dagens tema tänkt genast på min resa ner till Göteborg. Jag träffade dels många nya bekantskaper i verkliga livet, folk jag pratat både på forum, FB och genom bloggen. Jättekul att få träffa alla dessa. Men framför allt fick jag se en helt ny flora kanske framför allt alla dessa träd som jag bara fått se på bild förut. Så jag fick många nya bekantskaper på denna resa och en hel del fick följa med hem också.

Denna såg jag hos Karin i Skara för första gången och oj vad jag skulle vilja ha den men den fixar inte läget jag har på min trädgård. Jag måste flytta till en varmare zon då.
Tulpanträdet,Liriodendron tulipifera.


På Göteborgs botaniska såg vi en hel del jag aldrig sett förr och inte hört talas om heller. Bland annat denna 

Ainsliaea acerifolia var. subapoda, lönn-ainsliaea. 


Den har jag skickat efter frön från Konnäsörs klubben och nu hoppas jag de gror.

En som fick följa med hem var denna Spiraea taibai 3400  inköpt på Lindhultsoch  jag kunde inte motstå en krypande spirea. 

Pieris japonica 'Little Hearth', japansk buskrosling 



den köpte jag på Lindhults i sommar och Magnus sa att den är dead on delivery. Så helt klart är detta en jättechansning,  men man vet ju inte förrän man provat!!

Det var en del av mina nya bekanskaper …inte bara ny bekantskap.

Glöm inte min utlottning!!

Ha det så gott!!


20 kommentarer:

  1. Tulpanträd är ganska vanliga här på Gotland, ja alltså hos folk med trädgårdsintresse! Däremot den där Ainsliaea acerifolia var.subapoda, den har man ju aldrig hört talas om. Spännande!

    SvaraRadera
  2. Vad många trevliga bekantskaper! Gillar Tulpanträd och blir glad när jag ser Susies kommentar. Då kanske jag skulle investera i ett Tulpanträd till tomten på Gotland. Måste utforskas närmare.

    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Härliga bekantskaper...Tulpanträdet låter intressant !

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hejsan Berit!
    man blir ju 'sjuk' av allt härligt som finns, men som man av olika anledningar inte kan ha. För mig är det tur att jag kan bota den värsta längtan efter stora, vackra träd i Botaniskan.

    /Anja

    SvaraRadera
  5. vad många nya saker även för mig, den japanska buskroslingen gillar jag , vackra färger!!
    trevlig helg
    Mia

    SvaraRadera
  6. Spännande med nya bekanskaper! Du hade satt i fel länk hos Katarina men jag hittade rätt inlägg ändå!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Fina nya bekantskaper du fick! Träd med fina blad är också något som jag trånar efter men har heller inte så bra klimat här.
    Ha en skön helg!
    Leena

    SvaraRadera
  8. Ja nog skulle jag vilja bo i en lägre zon , men man kan ju inte få allt:o))

    Härligt nya bekantskaper du har.

    Ha en fin helg

    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Jaa, Botaniska är en underbar plats att botanisera i och tulpanträd är maffiga! ha en fin helg.
    /LOtta

    SvaraRadera
  10. Åh! Jag glömde att det var Blommiga fredagen. Shit! Härliga bekantskaper du bjussar på. Kram Pia

    SvaraRadera
  11. Oh, Berit! Först blev jag helt chockerad - klarar du tulpanträd hos dig??? Sedan läste jag lite bättre! Trevliga bekantskaper du valt ut! Ha en trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  12. Det är alltid trevlig med nya växter men visst är det tråkigt när man inte alltid kan ha de växter man vill.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Jag har ett tulpanträd i min trädgård, zon III mot IV. Inte en cm infrusen de två senaste kalla vintrarna, trots drygt -30 i flera veckor nattetid. Nu har den vuxit här i drygt 6 år och är snart 3m hög. Står hyfsat skyddad men i lera. I somras köpte jag ett gulvarigerat tulpanträd hos Cedergrens i Råå. Jag vet, helt galet, men vad gör jag när habegäret är större än förståndet. Till sommaren ska det planteras ut, på försök, skyddat och i en upphöjd rabatt med mycket grovt grus och stenar runt om. Håll tummarna!
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj du ger mig hopp:) Kanske man skulle våga prova..

      Radera
    2. Tulpanträd plantera jag idag =) köpte fröna från Impecta.
      Det finns så mycket bekantskaper inom växtriket att det inte är klokt! Man hittar nya växter hela tiden! Hur i hela friden kunde Linné hitta alla???

      Radera
  14. Alltid trevligt att åka till Göteborg, lite skillnad mot Norrland i växtzon. Lycka till med dina nya!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Vilka underbara nya bekantskaper som du serverar oss...=)

    Ha en skön om något kall helg...<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  16. Ja, det är härligt att få göra nya bekantskaper i växternas värld.
    Ha ne!

    SvaraRadera
  17. Nog skulle man önska sig lite mildare trakter, både vad gäller kylan ute och alla läckra plantor som man då kan ha. Jag blir likaväl till stadighet imponerad över din blomsterprakt och allt du kan odla.
    Hoppas kylan snart ger sig :)

    SvaraRadera
  18. Det f inns så många spännande träd och buskar - jag önskar vi hade en större tomt.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit