Välkommen hit till min blogg



söndag 19 februari 2012

Trifolium ochroleucon, blekklöver

Efter en nästan sömnlös natt då jag vaknat många gånger och funderat att lyfter taket nu eller faller den andra pilen nu, så har det äntligen mojnat av idag. Då dessa vindar dånar utanför är det tur att man både har väggar och tak runt sig, det är många som inte har det. Min tanke gick till alla dessa hemlösa i natt, de kan inte ha det lätt på vintern.



En som inte är hemlös är denna skönhet Trifolium ochroleucon  , blekklöver eller som den också kallas svavelklöver, jag har även använt månskensklöver om denna men jag är lite osäker på om det är rätt. Det har diskuterats om den är steril eftersom många frösått den och inte fått upp något av den, även jag har frösått den flera gånger utan att få upp en enda. Nu vet jag varför!!! Jag plockade frön av den i höstas och vana troget så började jag känna med pekfingret på varje fröhus för att känna om den var matad. Döm om min förvåning då jag upptäckte att de flesta var tomma och innehåller inget frö, för i de frön som är matade finns det ett litet frö som känns hårt av pekfingret. Jag har i alla fall petat ut dessa små frön och sått den i år, man måste ju pröva:) ja de har grott så nu vet jag hur man gör.


Den blir ca 40-50 cm hög blommar med vita blommor i juli – aug. Den har klöverblad, alltså tredelade blad. Trifolium ochroleucon   är inte kräsen på jord eller läge, trivs i fullt soliga till halvskuggiga lägen och går bra på de flesta jordar.


Ett till plus den har är att den är stadig och att den gillas av både bin och fjärilar.

Utbredningsområde: Växer från C Europa till Iran och NV Afrika


Förökning: Jag har stratifierat dem.

Ha det gott!!


14 kommentarer:

  1. Så fin!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Du är ju rena rama idésprutan kul med en ny art varje dag. Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Den har jag läst om i frökatalogerna men inte köpt något.
    Nu kanske jag får tänka om.
    Du har väl inga frön kvar?? Så att jag får prova.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Den där är fin.Måste lysa fint när skymningen faller.Kanske man skulle prova.Kram

    SvaraRadera
  5. Mmm, den skulle jag kunna tänka mig i min vita skymningsrabatt! Måste vara en trevlig gröngödslingsväxt med! Ha en fin vecka! :) Mia

    SvaraRadera
  6. Det är så otroligt inspirerande att läsa om dina frösådder och dessutom växtsorter som funkar i vår norrländska klimat. Den här klövern verkar ha fantastiska egenskaper och jättefin dessutom. Ska försöka komma över några exemplar......Fjällbruden i förra inlägget har jag åtminstone:)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Vilken snygg Blekklöver. Vad duktig du är som hittar alla lösningar!//Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog mera tur än skicklighet:) tror det var på tredje fröet som jag kände nått hårt, så jag pillade upp för att kolla fröet:)

      Radera
  8. Så bra, nu fick jag veta vad det var jag såg i somras som ingen då visste namnet på. Den verkar fin som stomväxt i en plantering så jag ska spana efter den i år. Tack!

    SvaraRadera
  9. Den är fin.
    Tror nog det är den jag har?!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. Jag har fuskat och köpt färdig planta. Gillar den skarpt.
    Eva

    SvaraRadera
  11. Köpte den på rean på plantskolan. Hoppas den vill komma ivår igen för det är ju en sådan växt som passar lite varstans :-)

    SvaraRadera
  12. Jag har haft den i flera år i min trädgård. Har nu fått fram några plantor som Svenska örtasällskapet har med till Sofiero i år 2013.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit