Välkommen hit till min blogg



lördag 18 februari 2012

Saxifraga cotyledon, Fjällbrud.

Idag har vi storm ute, snön yr åt alla håll och kanter. Men alla träd står pall än, tack och lov så tog jag ju ner 3 stycken björkar i höstas. Bara en kruka som hängde på bron har blåst ner men den landade i snön så den höll.

En sådan här dag som påminner om vädret som kan vara i fjällen så passar väl det bra att visa en Saxifraga cotyledon, Fjällbrud

Den är flerårig, men bladrosetten med det blommande skottet dör efter frösättningen medan sidorosetterna kan fortleva. Bladen som bildar bladrosetten är tungliknande och läderartade och bladkanten är fint sågad med vita tänder, den är vintergrön men eftersom det är snö här på vintern så spelar det ingen roll här. 



Den blir ca 35 cm hög, blommar i vitt med röda prickar på blomman, i slutet på juni hos mig.


Utbredning. Fjällbrud är mycket sällsynt i vårt land. Den växer på branta fuktiga klippväggar på några få platser från Jämtland till Torne Lappmark. Första fynduppgift publicerades av Linné i Flora Lapponica 1737, men arten omnämns redan på 1600-talet av Franck (Nordstedt 1920).
I Norge är arten spridd genom större delen av landet till Tromsö. I övriga Norden är den endast känd från östra Island. Den övriga utbredningen omfattar västra Alperna och östra Pyreneerna.

Fjällbruden är idag fridlyst inom hela sitt svenska utbredningsområde men detta skydd torde inte vara tillräckligt för att avhålla mindre nogräknade personer för att samla in arten.


Förökning: stratifiering

Ha det gott!!

14 kommentarer:

  1. Så söt:) Här har det varit ösregn hela dagen och plusgrader så nu är plattgången som en rodelbana:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Så vacker hon är den där bruttan!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Du väcker sommarlängtan.

    SvaraRadera
  4. Verkligen en skönhet i fjällen. Gillar den skarpt. Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Jag "lider" med dig som har så djup snö ännu. Men det går väl fort när det väl börjar töa? Köpte en brud i kruka sent i höstas som ska få växa på skuggsluttningen av tempeltaket är det tänkt. Ska bli spännande att se om hon trivs där.

    SvaraRadera
  6. Vi fick massor med regn här igår.Gatan ser ut som en isbana .Tror inte jag ska gå ut.Fjällbruden har jag på flera ställen i trädgården.Den är så fin när den blommar.Kram

    SvaraRadera
  7. Hur har du det i snöyran? Läste på vädret att det är full snöstorm i norra sverige - usch och fy, jag som är så glad att snö och is nästan är borta efter regnet igår! Nu borde mitt lilla stenparti synas och där har jag en fjällbrud, om den inte har dött i vinter, och jag håller med om att den är riktigt söt. Ha en bra söndag, trots vädret :)

    SvaraRadera
  8. Här är det snöslask,jätte söt brud
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  9. Söt blomma du visar! Det stormar hos oss också..snön ligger i drivor på vägarna : /
    /Cika

    SvaraRadera
  10. Här har det varit ömsom sol ömsom riktigt julsnöande (eller så man vill det ska se ut vid juletid) Så söt den vilda fjällbruden är. Här har jag trädgårdsvarianten´Southside Seedling´ och jag älskar den. Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Visst är den riktigt fin.
    Jag blir påmind om vart jag har min planterad, invid en tall
    där jag har lewisiorna.
    Vi har haft 2 plus idag och regnblandat snö. Det har rasat från taken så det ger hopp i snöande,

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Berit.

    Jag har en utmärkelse till dig om du vill hämta den hos mig.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  13. Jättefin perenn! Din var så söt med de små fräknarna i blomman :)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit