Välkommen hit till min blogg



tisdag 7 februari 2012

Geranium renardii Nätnäva

Det här är en växt som jag bara köpt för att den har så otroligt fina blad. Den är inte en sådan ovanlig växt utan brukar finnas på plantskolor.


Den heter Geranium renardii, Nätnäva det svenska namnet nätnäva kommer av bladens lite skrynkliga utseende med vackert nätmönster.

Den blommar i juni hos mig med vita blommor med mörkpurpur ådring. Jag har den i framkant i en rabatt och den blir ca 25 cm hög. Den vill ha sol men funkar även på halvskuggiga platser.

Naturligt utbredningsområde: Kaukasus

Förökning: Stratifiering och gror ojämnt .
Ha det gott!!

12 kommentarer:

  1. Vacker blomma och annorlunda blad. Fina färger. Ska komma ihåg den här... Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Hihi, DEN känner jag däremot väl. Det är en riktigt bra näva tycker jag och bladen är verkligen något extra.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vackra blad är mycket värt och är sen blommorna så söta är det ju ett jätteplus!
    Tack för tipset!
    Ha en bra onsdag!

    SvaraRadera
  4. En av mina absoluta favoriter bland nävorna:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Även jag tycker mycket om den har en med blå blommor.Kram

    SvaraRadera
  6. Hej du, jag har fått upp små rackare till Riddarsporre nu som flyttat ner i källaren svalare men ljust. Men den andra lådan med Riddarsporre har inte tittat upp alls. Ska jag sätta dom i kyl några dagar eller? Lustigt att dom kan vara så olika.Kram Fia. Kommer du in till mig med svar?

    SvaraRadera
  7. Vacker, en av dom få nävor jag gillar. Fin blogg/Ulrika

    SvaraRadera
  8. Riktigt vacker. Blir mer o mer förtjust i nävor.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Mmm, den är så snygg och passar med allt som växter med snygga blad gör :-)

    SvaraRadera
  10. Hvor er din Geranium smuk.
    Jeg har flere forskellige i min have, men jeg kender ikke planternes navne.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  11. Så vacker den är på nära håll, jag har aldrig än upptäckt nävornas skönhet, men dina bilder här var så vackra.
    Kanske det blir någon ny näva i vår trädgård nu sedan man fått lite inspiration här...
    Ha det fint.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit